Jak jsem vybudoval uměleckou dílnu úplně od nuly

Tohle je článek (případová studie) o tom, jak jsem postupně vybudoval umělecko řemeslnou dílnu od nuly, ačkoliv jsem před tím nikdy nic podobného nedělal. Od nápadu po reálné bronzové odlitky nebo sochy.

Výsledky

  • První otevřená hi-tech dílna pro kutily v Praze (článek o tom)
  • 40 členů rok po otevření (maximum pro naši kapacitu).
  • Nejprve 160 m2 a před pandemií až 350 m2 prostor.
  • Desítky uskutečněných školení 3D tisku i laseru.
  • Úspěšná transformace z kutilské dílny na profesionální výrobu (během pandemie).
  • První stránky Google na pojmy: umělecká slévárna, sochy a busty na zakázku, odlévání do bronzu, stoly s epoxidem, 3D tisk na zakázku, fablab praha, makerspace praha, apod.
  • Desítky uskutečněných zakázek v ČR i na SR: Busty, sochy, reliéfy i stoly
  • Z nuly vybudování jedné z nejvíce viditelných moderních dílen v Praze. Svého času jsme měli coworking, 3D tiskovou farmu, laser, design dílnu, šicí dílnu, dřevo a kovo dílnu, slévárnu, dílnu na kůži, atd. V dílně jsme vyráběli elektro kola, vařili pivo, tvořili hydroponii, dělali nábytek a odlévali sochy do bronzu.
  • V Praze jsme se jako otevřená dílna stali konkurencí pro neporovnatelně většího konkurenta a výrobce tiskáren (Prusa).
  • I přes obrovské počáteční investice jsme se po 2 letech dostali do zisku.

Počátek dílny a celého nápadu

Bylo to někdy skoro před 4 roky, kdy jsem poprvé zauvažoval o tom, že bychom si otevřeli v Praze komunitní dílnu pro členy. Tehdy jsme se zastavili v Brně, kde už taková hi-tech otevřená dílna (neboli fablab) existovala a slavila 1 rok existence.

Doslova nás to nadchlo (Mě a mou drahou polovičku, která mi se vším pomáhala) a utvrdili jsme se v tom, že něco podobného musíme rozjet v Praze.

Já měl tehdy za sebou mnoho let zkušeností jako marketingový specialista z různých agentur a aktuálně jsem vydělával poměrně slušné peníze jako SEO specialista na volné noze. Zároveň jsem celkem čerstvě založil firmu, kde jsme nabízeli tvorbu webů i marketing. Od začátku jsem tedy věděl, že si vše budu financovat sám.

Nejprve jsme hledali vhodné prostory. Chtěli jsme něco kolem 100 – 150 m2 a ideálně industriální budova v Praze za rozumnou cenu. Nejprve jsem našli prostory u Nádraží Libeň. Prostory to byly pěkné a s dobrou dostupností, bohužel ale majitel budovy měl naprosto otřesnou nájemní smlouvu, kterou nebylo možné podepsat.

Stalo se nám však úplnou náhodou, že jsme se potkali s jednou další historicky velmi úspěšnou a známou dílnou, což byl BrmLab (hackerspace pro členy). Oni byli v budově krátce také a poté se přesouvali někam jinam, ale vzpomněli si na nás a nabídli nám, že našli vhodnější budovu s lepšími podmínkami. A tak jsem se stali sousedem Brmlabu v nové budově ve Strašnicích.

Měli jsme tedy budovu a prostory, ale v podstatě (kromě několik 3D tiskáren) skoro žádné vybavení. Následující měsíce jsme tedy nedělali nic jiného, než že jsme nakupovali stoly, židle, nářadí, nástěnky, apod.

Čerstvě obydlená dílna
Dílna o něco později s vybavením

Naštěstí se nám ozvali i určití dobrovolníci, co nám pomáhali prací zadarmo, nebo nám dokonce poskytli nějaké své vybavení (jeden z členů nám dokonce ze svých peněz pořídil laser CO2 – Děkujeme Honzo).

Strategie marketingu

Rozhodl jsem se, že na to půjdu systematicky a využiji všechny znalosti, které mám.

Vytvoření webu a brandu

Nejprve jsem vytvořil web FutLab.

Bylo potřeba vymyslet nějaký krátký a dobře zapamatovatelný název, v tomto případě spojení slov FUTure a LABoratory. Mělo to evokovat něco jako dílna budoucnosti. Tehdy jsem ještě netušil, že se staneme dílnou spíše uměleckou.

Web jsem vytvořil s pomocí mého tehdejšího kolegy webdesignera a kolegyně grafičky. Společně jsme měli i nějakou dobu společnou mini agenturu pro tvorbu webů a marketing. Když se jim pak více rozjel byznys a mě zase dílna, tak jsme šli každý pak svou cestou.

PR je důležité

Oslovil jsem vybrané novináře a oni pak o nás vydali článek či reportáž. Jeden čas u nás bylo rádio, televize, fotografové, novináři a jednou jsem dokonce navštívil jeden pořad v Seznam TV. To nám dost pomohlo ke zviditelnění a získání prvních členů.

Článek o kutilství v ČR i o naší dílně

„Magické“ SEO

Od začátku jsem věděl, že chci mít web pořádně optimalizovaný a rozjet pořádnou obsahovou strategii spojenou s tím, co v dílně děláme. Více o tom v článku Kulervoucí SEO – optimalizace, který funguje v praxi.

To se celkem povedlo a my jsme byli záhy vidět ve vyhledávači na pojmy jako: makerspace, fablab praha, dílna pro kutily, atd.

Vzhledem k tomu, že naším hlavním tahákem bylo poskytování strojů pro členy, rozjeli jsme nejen nábor členů, ale i poskytování jednorázových školení (zejména se nám hezky rozjelo školení 3D tisku a workshop laseru).

Školení 3D tisku

Záhy na to se nabízela myšlenka, že bychom mohli rozjet i 3D tisk na zakázku. Stačilo zase se trochu pohrabat v tom magickém SEO a velmi brzy jsme už okupovali první stránku Google a původně i první místo.

K SEO se ještě vrátím, ale nejprve pojďme chronologicky..

Být vidět na živo

Dále pro nás bylo důležité být vidět i na živo. Rádi jsme tedy využili nabídky a zúčastnili se tehdy prvního MakerFaire v Praze. Sice jsme tehdy byli jen dva a neměli jsme ještě žádné bannery, výrobky, vybavení, ani profi grafiku, ale i tak byl o náš stánek obrovský zájem (samotná festival navštívilo 10 000 lidí za jeden den).

Náš stánek na MakerFaire Praha

Facebook a remarketing

Rozjeli jsme promování na Facebooku a nastavili remarketing pro opakované zobrazení našich bannerů v obsahové síti.

Jedny z prvních bannerů

Po jednom roce

Výsledkem prvního roku bylo, že jsme nasbírali zhruba 30 nestálých a 10 stálých členů. Školení jsme dělali na pravidelné bázi, začlenili 3D tisk i laser na zakázku a stávali jsme se postupně finančně soběstační. První rok jsme také navázali spolupráci s dalšími dílnami, vysokými školami a navázali spousty zajímavých spoluprací.

Druhý rok a velký rozjezd

Z podnikatelského hlediska jsme stále byli ve fázi vývoje. To znamená, že jsme sice už měli určité příjmy, ale dále jsme měli mnoho investic do vybavení a nových strojů. Aby toho nebylo málo, tak sotva jsme oslavili náš první rok, tak jsme se pustili do další velmi výrazné změny.

Náš druhý MakerFaire na živo

Na druhý ročník festivalu všech kutilů MakerFaire Prague jsme vstoupili ve velkém stylu. Zabrali jsme si jedno z nejlepších míst průmyslového paláce a ukázali, že za jeden rok jsem udělali obrovský proges.

Konkrétně jsme vyrostli z týmu 2 lidí na tým 8-10 lidí. Měli jsme třikrát tak velký stánek a zatímco jsme na prvním festivalu ukázali jednu 3D tiskárnu a několik látek s 3D tiskem, tak nyní jsme mohli předvést výrobky členů i našeho týmu jako např. elektro kolo, hydroponii, stavebnice pro děti, vyšívací stroj, odlitky, dýmky, nože, nábytek z překližky, vlastní pivo, výrobky z kůže, apod.

Jeden z našich kolegů z toho udělal pěkné video, vydá více než tisíce slov:

A teď zpátky k té velké změně.

Velká změna, velký progres

V létě jsme se rozhodli, že rozšíříme naše prostory a zvětšili jsme naši čistou dílnu o další místnosti, konkrétně: Ateliér, kancelář, kovo dílna a dřevo dílna.

Dřevo dílna
Špinavá dílna

Jdeme do zakázkové řemeslné výroby

Rozšíření dílen přivedlo nové zájemce a někteří projevovali zájem více o práci, než o členství. Což nás dovedlo k myšlence že s takto vybavenou dílnou můžeme směle nabízet i řemeslnou výrobu.

Začali jsem tedy nejprve tvořit designové stoly a později i odlitky na zakázku.

Řemeslná výroba je nám málo

Šlo nám to natolik pěkně, že jsem se rozhodl, že si splním jeden můj takový malý sen.

Když jsme na začátku dílnu rozjížděli, tak jsem si ve volných chvílích dělal pomocí 3D tisku různé busty z plastu a poté je patinoval do vzhledu bronzu.

Jednou jsme byli na nějakém setkání dílen a jeden chlápek z konkurenční dílny prohlásil: „No je sice fajn, že máte 3D tisk, laser nebo šicí stroje, ale to má dneska každá dílna. No kdybyste třeba odlévali kovy, tak to by bylo něco jiného.“ A tehdy mě napadlo, že si pořídíme malou pec a budeme odlévat do bronzu.

No abych to zkrátil, neboť jsem si prošel všemi stádii neúspěchu při odlévání – Od prasklých forem, přes rozbitou el. pec, až po prskání bronzu z formy kvůli teplotnímu šoku.

Zkrátka nějakou vlastní nekonečnou vytrvalostí a pílí jsme se nakonec probojovali k tomu, že jsme byli schopni odlít malou bronzovou bustu.

A později i větší:

A nakonec i životní velikost:

Bronzová busta v životní velikosti

A to podotýkám, že jsem před tím nikdy tento obor nestudoval, neměl v něm žádnou praxi a už vůbec jsem nevěděl, co to všechno obnáší zařídit si uměleckou slévárnu. No ostatně (kromě své střední nábytkářské školy) ani s dílnou jsem nikdy předtím neměl zkušenost.

SEO opět na scéně

Když jsme nyní rozšířili naší dílnu, získali nové lidi a zdokonalili naše vědomosti, byl nejvyšší čas nabídnout naše služby zákazníkům. Neboť členská základna nám zaplatila maximálně nájem a školení jsme zase nedělali tak často (max. dvakrát do měsíce).

Chtěli jsme se nyní živit uměleckou řemeslnou výrobou stolů a odléváním bust.

Opět jsem rozjel SEO, nechal udělat novou grafiku, natočit videa a nabízet naše služby všude, kde jsou naši potenciální zákazníci. Záhy jsme se vyšvihli na potřebné fráze ve vyhledávači:

Stoly s pryskyřicí

Umělecká slévárna

Výroba busty

Výroba sochy

Dřevěné sochy na zakázku

Betonové stoly

Chtěl jsem naše služby dále propagovat, ale ani to nebylo nutné.

Měli jsme tolik poptávek, že ani nemáme kapacitu brát všechny zakázky.

Nová tvář Futlabu

Začali jsme se čím dál více zaměřovat na naši zakázkovou výrobu. Ať už graficky i komunikací na webu a na sociálních sítích.

Docela hezky to je vidět na logu a bannerech:

Původní logo:

Původní bannery:

Nové logo:

Nové bannery:

Bannery řemeslná výroba

Blíží se korona

V zimě 2019 přišel koronavirus a stejně jako většinu lidí, tak i náš byznys zasáhla pandemie.

Ze začátku to bylo velmi nenápadné a skoro se zdálo, že se nás to nijak nedotkne, ale opak byl pravdou.

Nejprve mi odešli lidé z výroby (ze strachu), poté jsem musel zavřít dílnu pro členy a stejně tak ukončit školení. Sice se zdálo, že vše ustojíme, ale brzo nás začala svírat finanční nejistota (nikdo nevěděl, co bude dál) a museli jsme zavřít jednu dolní dílnu.

Celý příběh ohledně korony zde nebude rozepisovat, už jsem to psal v jiném článku.

Zde jen zmíním, že pokud by nezasáhla korona, tak pravděpodobně by se nám dařilo ve všech směrech mnohem lépe. Neboť těsně před koronou jsme měli hezky a profesionálně rozjeté školení, měli jsme dostatečný počet členů pro zaplacení všech nákladů a také jsme měli rozjetých mnoho projektů souvisejících s tím co naše dílna nabízí. Zároveň jsme měli slušně rozjetou zakázkovou výrobu a měl jsem v plánu nabrat nové lidi.

Ale to je život, člověk se musí naučit překonávat různé výzvy a nikdy se nedá vše naplánovat přesně.

Jedem dál

Ustáli jsme to a dál fungujeme. Ale nebylo to úplně zadarmo.

Musel jsem najít nové lidi, znovu vybudovat špinavou dílnu v jedné naší místnosti a úplně změnit náš dosavadní byznys model. Přišel jsem o mnoho příležitostí a některé spolupráce se rozpadly kvůli tomu, že jsem musel řešit personální deficit.

Tímto bych chtěl poděkovat i všem, kteří nás neopustili, věřili konceptu FutLab a pomáhali nám v nejtěžších chvílích. Stejně tak novým kolegům, kteří naši dílnu zase posunuli o level výš.

Změny v dílně

Ale v něčem nás to i posílilo. Uvědomil jsem si, že musím více řešit management, procesy a více počítat náklady.

Už nešlo řídit celou dílnu tím původním punkovým způsobem, bylo načase dílnu profesionalizovat. A také jsem si naplno uvědomil, co znamená vést reálnou řemeslnou výrobu.

A Jak jsme na tom teď?

Stále makáme a nabízíme unikátní službu. Vše se dá objednat na dálku online.

Stačí zaslat 2 kvalitní fotky (zepředu a z profilu) na náš e-mail: info@futlab.cc.

Vytvoříme 3D model, Vytiskneme na 3D tiskárně, vyrobíme silikonovou formu a poté odléváme do sádry či vosku. Na sádru můžeme dát bronz patinu a na základě vosku uděláme skořepinovou formu a poté odléváme do bronzu.

Pro koho to je

  • Naprosto unikátní dárek (pro rodiče, ředitele firem, kolegy, atd.)
  • Památka na zesnulého
  • Vytvoření zpodobnění slavné osobnosti (i z minulosti na základě obrazů)
  • Zhmotnění jedinečného okamžiku na památku (těhotenství, postava, obličej, atd.)
  • Nahrazení původní originální sochy/busty
  • Sochy či busty hrdinů z filmů, seriálů a komiksů

Dělali jsem i velmi zajímavé zakázky

Např. sochu Napoleona.

Nebo různé zajímavé bronzové busty žijících i historických lidí (nebo i umění)

Busty z acrystal sádry + bronz patina

Designové stoly s epoxidem

A stále makáme dál 🙂

Jaké máme cíle do budoucna?

Co je pozitivního

  • Krizí jsme prošli celkem hladce a vlastně jsme se ani nezastavili, stále jsme měli zakázky
  • Naučili jsme se, jak řešit krizové situace
  • Zefektivnili jsme proces výroby a osekali zbytečné výdaje
  • Lépe jsme vydefinovali cenotvorbu a adekvátně zvýšili ceny
  • Vymysleli další větve našeho byznysu

Co chystáme

Znovu rozšířit výrobu o další lidi a odbavit tak více zakázek za kratší čas.

Vstup na zahraniční trh – to je náš nový ambiciózní cíl.

A máme v plánu realizovat vlastní sérii výrobků. Vše už je vymyšlené, jen čekáme na finanční rezervy a trochu času na prototypování.

Součástí naší dílny bude i chystané studio pro podcasty, coworking a akademie řemesel.

Obsah článku

Líbí se Vám obsah?

Odebírejte Newsletter, ať vám nic neunikne.

Odebírejte novinky ze světa AI

Chcete-li se přihlásit k odběru tohoto blogu a dostávat upozornění na nové příspěvky e-mailem, zadejte svou e-mailovou adresu.

Sledujte mě na sítích.

Odběr novinek AI

Odebírejte novinky ze světa AI

Chcete-li se přihlásit k odběru tohoto blogu a dostávat upozornění na nové příspěvky e-mailem, zadejte svou e-mailovou adresu.

Podobné články