Případová studie: Vybudování Hi-tech dílny od nuly

případová studie FutLab

Toto je můj první fyzický projekt, který jsem vybudoval úplně od nuly a bez větších zkušeností v daném oboru. Jedná se o hi-tech hardware dílnu, kde se spojuje tradiční řemeslo s moderní technologií. Dílna je určeno pro členy a zároveň funguje jako zakázková výroba + umělecko řemeslná slévárna. To vše bez dotací nebo investorů.

Výsledky

  • První otevřená hi-tech dílna pro kutily v Praze (článek o tom)
  • Vše placeno z vlastních zdrojů, bez investorů nebo jakýchkoliv dotací.
  • 40 členů rok po otevření (maximum pro naši kapacitu).
  • Nejprve 160 m2 a před pandemií až 350 m2 prostor.
  • Desítky uskutečněných školení 3D tisku i laseru.
  • Velký mediální zájem ze strany veřejných i soukromých médií.
  • Úspěšná transformace z kutilské dílny na profesionální výrobu (během pandemie).
  • První stránky Google na pojmy: umělecká slévárna, sochy a busty na zakázku, odlévání do bronzu, stoly s epoxidem, 3D tisk na zakázku, fablab praha, makerspace praha, apod.
  • Desítky uskutečněných zakázek v ČR i na SR: Busty, sochy, reliéfy i stoly
  • nuly vybudování jedné z nejvíce viditelných moderních dílen v Praze. Svého času jsme měli coworking, 3D tiskovou farmu, laser, design dílnu, šicí dílnu, dřevo a kovo dílnu, slévárnu, dílnu na kůži, atd. V dílně jsme vyráběli elektro kola, vařili pivo, tvořili hydroponii, dělali nábytek a odlévali sochy do bronzu.
  • V Praze jsme se jako otevřená dílna stali konkurencí pro neporovnatelně většího konkurenta a výrobce tiskáren (Prusa).
  • I přes obrovské počáteční investice jsme se po 2 letech dostali do zisku.

 

Vyžadovalo to (mimo jiné) nastudování mnoha zdrojů informací, hledání místa, přípravu byznys plánu, rekonstrukce místa, tvorba webu, nákup strojů, realizace celé marketingové a komunikační strategie.

Dále pak hledání a management lidí, příprava kurzů, školení, zavedení systému členství, řešení bezpečnosti dílny, nastudování mnoha materiálů a poté i samotná realizace zakázkové výroby.  

Původní záměr

  • Vytvořit v Praze otevřenou dílnu pro freelancery, firmy či jednotlivce, která dosud v hlavním městě chyběla.
  • Nabídnout alespoň 100 m2 prostoru, kde bude k dispozici: 3D tiskárny, laser, šití a potisk, elektro dílna, dřevo a kovo dílna.
  • Nabízet placené členství a poskytovat školení obsluhy daných strojů.
  • Časem nabízet i vlastní zakázkovou výrobu s pomocí strojů, které máme k dispozici.

Cíle

  • Otevřít první hi-tech dílnu (fablab) v Praze (rok 2018)
  • Získat dostatečný počet členů pro zaplacení celého nájmu a energií.
  • Nabízet alespoň 2 školení měsíčně.
  • Dostat se do zisku do 2 let.
  • Spustit zakázkovou výrobu: 3D tisk, laser, umělecká výroba.

Výzvy

  • Minimální zkušenost s realizací a vedením dílny.
  • Velké množství informací a poznatků, které jsme se museli naučit.
  • Nové technologie pro realizaci zakázkové výroby.
  • Nejistý byznys, kde se velmi těžko predikoval byznys plán.
  • Pandemie koronaviru (rok 2020) a ukončení naší členské základny.

Řešení

  • Našli a rekonstruovali jsme místnosti v Praze ve Strašnicích.
  • Nakoupili jsme stroje a připravili vše pro potřeby dílny.
  • Spustili jsme web a marketingovou kampaň pro nábor členů.
  • Vytvořili jsme rozsáhlou content kampaň, díky které jsme byli vidět ve vyhledávačích i na sociálních sítích.
  • Realizovali jsme různorodé bannery, videa, fotky a reklamní materiály pro propagaci.
  • Opakovaným remarketingem a pomocí PPC reklamy jsme získali mnoho nových členů i zájemců o školení.
  • Pomocí chytré PR kampaně jsme měli i mediální zásah na webech jako Lupa, Živě, Forbes, Rozhlas, Radiožurnál, Seznam nebo CzechCrunch, atd.
  • Díky SEO a content strategii jsme měli stálý přísun poptávek na zakázkovou výrobu.
  • Na základě dobře vybudovaného unikátního projektu jsme také mohli navazovat různé spolupráce: např. s NTK, VŠCHT, ČVUT, Akademie Věd nebo s různorodými umělci, sochaři nebo lidmi ze startup scény (např. CzechInvest).
  • Do oboru tradičního odlévání jsme přinesli moderní technologie jako např. 3D tisk, 3D modelování, skenování a speciální materiály.
  • Stejně tak jsme do konzervativního oboru přivedli během pandemie koncept vyřízení celého nákupního procesu online: Od první poptávky až po dodání zakázky pomocí kurýra.

Obsah článku

Líbí se Vám obsah?

Odebírejte Newsletter, ať vám nic neunikne.

Školení

Jednodenní školení AI. Cena od 15 000 Kč za tým 6–12 lidí. Rezervujte

Odebírejte novinky ze světa AI

Chcete-li se přihlásit k odběru tohoto blogu a dostávat upozornění na nové příspěvky e-mailem, zadejte svou e-mailovou adresu.

Sledujte mě na sítích.

NABÍZÍM..

AI školení

Jednodenní školení AI. Cena od 15 000 Kč za tým 6–12 lidí. Rezervujte

Odebírejte novinky ze světa AI

Chcete-li se přihlásit k odběru tohoto blogu a dostávat upozornění na nové příspěvky e-mailem, zadejte svou e-mailovou adresu.

Podobné články

školení kurz claude Anthropic

Školení Claude Anthropic

Školení Claude pro firmy i jednotlivce. Díky tomuto kurzu se dozvíte, jak Claude používat při každodenní práci i na pomoc v osobním životě. Naučím vás

Číst více »