Toto je můj první fyzický projekt, který jsem vybudoval úplně od nuly a bez větších zkušeností v daném oboru. Jedná se o hi-tech hardware dílnu, kde se spojuje tradiční řemeslo s moderní technologií. Dílna je určeno pro členy a zároveň funguje jako zakázková výroba + umělecko řemeslná slévárna. To vše bez dotací nebo investorů.
Výsledky
- První otevřená hi-tech dílna pro kutily v Praze (článek o tom)
- Vše placeno z vlastních zdrojů, bez investorů nebo jakýchkoliv dotací.
- 40 členů rok po otevření (maximum pro naši kapacitu).
- Nejprve 160 m2 a před pandemií až 350 m2 prostor.
- Desítky uskutečněných školení 3D tisku i laseru.
- Velký mediální zájem ze strany veřejných i soukromých médií.
- Úspěšná transformace z kutilské dílny na profesionální výrobu (během pandemie).
- První stránky Google na pojmy: umělecká slévárna, sochy a busty na zakázku, odlévání do bronzu, stoly s epoxidem, 3D tisk na zakázku, fablab praha, makerspace praha, apod.
- Desítky uskutečněných zakázek v ČR i na SR: Busty, sochy, reliéfy i stoly
- Z nuly vybudování jedné z nejvíce viditelných moderních dílen v Praze. Svého času jsme měli coworking, 3D tiskovou farmu, laser, design dílnu, šicí dílnu, dřevo a kovo dílnu, slévárnu, dílnu na kůži, atd. V dílně jsme vyráběli elektro kola, vařili pivo, tvořili hydroponii, dělali nábytek a odlévali sochy do bronzu.
- V Praze jsme se jako otevřená dílna stali konkurencí pro neporovnatelně většího konkurenta a výrobce tiskáren (Prusa).
- I přes obrovské počáteční investice jsme se po 2 letech dostali do zisku.
Vyžadovalo to (mimo jiné) nastudování mnoha zdrojů informací, hledání místa, přípravu byznys plánu, rekonstrukce místa, tvorba webu, nákup strojů, realizace celé marketingové a komunikační strategie.
Dále pak hledání a management lidí, příprava kurzů, školení, zavedení systému členství, řešení bezpečnosti dílny, nastudování mnoha materiálů a poté i samotná realizace zakázkové výroby.
Původní záměr
- Vytvořit v Praze otevřenou dílnu pro freelancery, firmy či jednotlivce, která dosud v hlavním městě chyběla.
- Nabídnout alespoň 100 m2 prostoru, kde bude k dispozici: 3D tiskárny, laser, šití a potisk, elektro dílna, dřevo a kovo dílna.
- Nabízet placené členství a poskytovat školení obsluhy daných strojů.
- Časem nabízet i vlastní zakázkovou výrobu s pomocí strojů, které máme k dispozici.
Cíle
- Otevřít první hi-tech dílnu (fablab) v Praze (rok 2018)
- Získat dostatečný počet členů pro zaplacení celého nájmu a energií.
- Nabízet alespoň 2 školení měsíčně.
- Dostat se do zisku do 2 let.
- Spustit zakázkovou výrobu: 3D tisk, laser, umělecká výroba.
Výzvy
- Minimální zkušenost s realizací a vedením dílny.
- Velké množství informací a poznatků, které jsme se museli naučit.
- Nové technologie pro realizaci zakázkové výroby.
- Nejistý byznys, kde se velmi těžko predikoval byznys plán.
- Pandemie koronaviru (rok 2020) a ukončení naší členské základny.
Řešení
- Našli a rekonstruovali jsme místnosti v Praze ve Strašnicích.
- Nakoupili jsme stroje a připravili vše pro potřeby dílny.
- Spustili jsme web a marketingovou kampaň pro nábor členů.
- Vytvořili jsme rozsáhlou content kampaň, díky které jsme byli vidět ve vyhledávačích i na sociálních sítích.
- Realizovali jsme různorodé bannery, videa, fotky a reklamní materiály pro propagaci.
- Opakovaným remarketingem a pomocí PPC reklamy jsme získali mnoho nových členů i zájemců o školení.
- Pomocí chytré PR kampaně jsme měli i mediální zásah na webech jako Lupa, Živě, Forbes, Rozhlas, Radiožurnál, Seznam nebo CzechCrunch, atd.
- Díky SEO a content strategii jsme měli stálý přísun poptávek na zakázkovou výrobu.
- Na základě dobře vybudovaného unikátního projektu jsme také mohli navazovat různé spolupráce: např. s NTK, VŠCHT, ČVUT, Akademie Věd nebo s různorodými umělci, sochaři nebo lidmi ze startup scény (např. CzechInvest).
- Do oboru tradičního odlévání jsme přinesli moderní technologie jako např. 3D tisk, 3D modelování, skenování a speciální materiály.
- Stejně tak jsme do konzervativního oboru přivedli během pandemie koncept vyřízení celého nákupního procesu online: Od první poptávky až po dodání zakázky pomocí kurýra.