723 859 558 info@dangottwald.cz

Toto je můj první fyzický projekt, který jsem vybudoval úplně od nuly a bez větších zkušeností v daném oboru. Jedná se o hi-tech hardware dílnu, kde se spojuje tradiční řemeslo s moderní technologií. Dílna je určeno pro členy a zároveň funguje jako zakázková výroba + umělecko řemeslná slévárna. To vše bez dotací nebo investorů.

Výsledky

  • První otevřená hi-tech dílna pro kutily v Praze (článek o tom)
  • Vše placeno z vlastních zdrojů, bez investorů nebo jakýchkoliv dotací.
  • 40 členů rok po otevření (maximum pro naši kapacitu).
  • Nejprve 160 m2 a před pandemií až 350 m2 prostor.
  • Desítky uskutečněných školení 3D tisku i laseru.
  • Velký mediální zájem ze strany veřejných i soukromých médií.
  • Úspěšná transformace z kutilské dílny na profesionální výrobu (během pandemie).
  • První stránky Google na pojmy: umělecká slévárna, sochy a busty na zakázku, odlévání do bronzu, stoly s epoxidem, 3D tisk na zakázku, fablab praha, makerspace praha, apod.
  • Desítky uskutečněných zakázek v ČR i na SR: Busty, sochy, reliéfy i stoly
  • Z nuly vybudování jedné z nejvíce viditelných moderních dílen v Praze. Svého času jsme měli coworking, 3D tiskovou farmu, laser, design dílnu, šicí dílnu, dřevo a kovo dílnu, slévárnu, dílnu na kůži, atd. V dílně jsme vyráběli elektro kola, vařili pivo, tvořili hydroponii, dělali nábytek a odlévali sochy do bronzu.
  • V Praze jsme se jako otevřená dílna stali konkurencí pro neporovnatelně většího konkurenta a výrobce tiskáren (Prusa).
  • I přes obrovské počáteční investice jsme se po 2 letech dostali do zisku.

 

Vyžadovalo to (mimo jiné) nastudování mnoha zdrojů informací, hledání místa, přípravu byznys plánu, rekonstrukce místa, tvorba webu, nákup strojů, realizace celé marketingové a komunikační strategie, hledání a management lidí, příprava kurzů, školení, zavedení systému členství, řešení bezpečnosti dílny, nastudování mnoha materiálů a poté i samotná realizace zakázkové výroby.

 

 Původní záměr

  • Vytvořit v Praze otevřenou dílnu pro freelancery, firmy či jednotlivce, která dosud v hlavním městě chyběla.
  • Nabídnout alespoň 100 m2 prostoru, kde bude k dispozici: 3D tiskárny, laser, šití a potisk, elektro dílna, dřevo a kovo dílna.
  • Nabízet placené členství a poskytovat školení obsluhy daných strojů.
  • Časem nabízet i vlastní zakázkovou výrobu s pomocí strojů, které máme k dispozici.

 

Cíle

  • Otevřít první hi-tech dílnu (fablab) v Praze (rok 2018)
  • Získat dostatečný počet členů pro zaplacení celého nájmu a energií.
  • Nabízet alespoň 2 školení měsíčně.
  • Dostat se do zisku do 2 let.
  • Spustit zakázkovou výrobu: 3D tisk, laser, umělecká výroba.

Výzvy

  • Minimální zkušenost s realizací a vedením dílny.
  • Velké množství informací a poznatků, které jsme se museli naučit.
  • Nové technologie pro realizaci zakázkové výroby.
  • Nejistý byznys, kde se velmi těžko predikoval byznys plán.
  • Pandemie koronaviru (rok 2020) a ukončení naší členské základny.

 

Řešení

  • Našli a rekonstruovali jsme místnosti v Praze ve Strašnicích.
  • Nakoupili jsme stroje a připravili vše pro potřeby dílny.
  • Spustili jsme web a marketingovou kampaň pro nábor členů.
  • Vytvořili jsme rozsáhlou content kampaň, díky které jsme byli vidět ve vyhledávačích i na sociálních sítích.
  • Realizovali jsme různorodé bannery, videa, fotky a reklamní materiály pro propagaci.
  • Opakovaným remarketingem a pomocí PPC reklamy jsme získali mnoho nových členů i zájemců o školení.
  • Pomocí chytré PR kampaně jsme měli i mediální zásah na webech jako Lupa, Živě, Forbes, Rozhlas, Radiožurnál, Seznam nebo CzechCrunch, atd.
  • Díky SEO a content strategii jsme měli stálý přísun poptávek na zakázkovou výrobu.
  • Na základě dobře vybudovaného unikátního projektu jsme také mohli navazovat různé spolupráce: např. s NTK, VŠCHT, ČVUT, Akademie Věd nebo s různorodými umělci, sochaři nebo lidmi ze startup scény (např. CzechInvest).
  • Do oboru tradičního odlévání jsme přinesli moderní technologie jako např. 3D tisk, 3D modelování, skenování a speciální materiály.
  • Stejně tak jsme do konzervativního oboru přivedli během pandemie koncept vyřízení celého nákupního procesu online: Od první poptávky až po dodání zakázky pomocí kurýra.