Pokud řešíte SEO, určitě jste se už potkali s analýzou klíčových slov. Na analýzu se používají různé SEO nástroje, díky kterým můžete znát hledanost, konkurenci, i pozice vlastního webu. Dalším levelem je pak tvorba analýzy klíčových slov pomocí chatGPT. Toto je praktický návod, jak takovou klíčovku udělat.
Základní informace o chatGPT se dozvíte v mém článku: chat GPT – kompletní průvodce.
Nejnovější model + aktuality najdete v článku: GPT-4: Kompletní průvodce.
Postup analýzy pomocí chatGPT
Příklad jednoho adSence webu, který chystám plně automatizovat.
Nejprve zadám do chatGPT (používám chatGPT-4 a doporučuji pro více možností) prompt ohledně role (více o tom v článku: chatGPT: pokročilá práce s prompty).
Následně chatGPT vybere různá témata a můžeme si vybrat jedno téma.
Já si vybral domácí mazlíčky, kde je velký potenciál návštěvnosti i výdělku.
Takto chatGPT vygeneroval 50 klíčových slov a následně dalších 50 po mojí výzvě.
Analytický nástroj pro hledanost
Následně jsem použil nástroj Collabim pro rozšíření nápadů z našeptávače a vložil tam vybraných 100 klíčových slov.
Collabim mi vytvořil návrhy dalších klíčových slov a uložil do tabulky excel. Celkem 2598 výrazů.
Tato slova je potřeba pročistit, neboť se zde nachází i spousta nerelevantních či duplicitních (podobných) dotazů.
Dříve jsem taková data musel procházet ručně a nebyla to moc příjemná činnost 🙂
Zpátky k chatGPT
Nyní se vrátíme k chatGPT a zdáme mu novou roli potřebnou pro tuto činnost. Zároveň si zapneme možnost Advanced Data Analysis.
Následně mi chatGPT uvedl příklad 10 slov.
Bylo nutné ještě několika pokyny upřesnit, že má odstranit příliš obecná a sémanticky podobná klíčová slova. Zároveň jsem musel dovysvětlit, jaký typ obsahu budeme tvořit a že by měl odstranit i různé komerční výrazy a nesouvisející fráze.
Nutno dodat, že je potřeba si se zadáním ještě pohrát a dát opravdu přesné instrukce.
Následně mi chatGPT vygeneroval excel soubor s klíčovými slovy (1300 výrazů zbylo).
Teoreticky by bylo možné mu rovnou zadat, aby vytvořil už titulky pro konkrétní články. Ale chceme mít jistotu a proto nejprve zjistím, zda daná témata vůbec někdo hledá.
Zpátky k analýze hledanosti
Pomocí Collabimu nyní zjistím hledanost slov a udělám si tak priority, která slova je potřeba publikovat přednostně a kde je pouze mizivý potenciál návštěvnosti.
Collabim zpracoval hledanost jednotlivých slov a díky tomu máme představu, co lidé reálně hledají ohledně našeho tématu.
Získali jsme cca 400 hledaných klíčových slov. Bohužel se v souboru nacházelo stále příliš mnoho nerelevantních výrazů a proto opět využijeme sílu chatGPT nástroje.
chatGPT pro upřesnění dat
Vymyslel jsem speciální prompt, který by měl zajistit lepší utřídění dat. Abychom nemuseli procházet klíčová slova ručně.
Jakmile dostaneme nějaká relevantnější data, tak se můžeme pustit do další části analýzy.
Příprava titulků
Pokud máme k dispozici relevantní data, můžeme nechat rovnou vytvořit titulky dle daných hledaných klíčových slov.
(Doplnění článku: ChatGPT nezná počet znaků a neumí tedy dát přesnou délku dle zadání.)
ChatGPT poté upraví soubor a vloží nový sloupec s návrhem titulků.
Doporučuji mu ještě upřesnit, že má dát důraz na gramatiku, stylistiku a na zvýšení CTR. Dále pak upozornění, že má titulky volit variabilně a originálně.
Poznatky během komunikace s chatGPT
- Raději dejte více času velmi důkladnému a jasnému zadání. Jinak se budete muset k některým příkazům vracet a dovysvětlovat je.
- Dávejte pozor na příliš dlouhou časovou prodlevu v jednom vlákně. Může se stát, že chatGPT si nebude pamatovat předchozí iteraci a bude po vás chtít znovu celé zadání.
- Pokud máte víc požadavků na různé oblasti (např. SEO, copy, analýza, atd.), řešte to v nových vláknech. Jinak je totiž možné, že vám např. skvěle zpracuje data, ale už vám nenapíše výrazy dle správné gramatiky daného jazyka
- Pokud vládnete perfektní angličtinou, pište raději rovnou vše v AJ. Následný překlad se totiž vůbec nemusí vydařit. Mě například vůbec nechtěl přeložit text z angličtiny do češtiny (v daném excelu), i když jindy s tím nemá žádný problém.
- Vše si pořádně zkontrolujte. chatGPT často rád kecá a mnohdy vám odkývne něco, co vůbec není pravda. Případně nesplní pokyny, které dostal.
Celkové zhodnocení analýzy
Určitě si celý postup více automatizuji a lépe definuji některé prompty. Případně použiji další nástroje na zlepšení celkového výsledku.
Jinak jsem spokojen, za velmi krátkou dobu jsem vytvořil solidní základ pro budoucí publikaci článku. Ještě jsem všechna témata neprocházel důkladně, ale předběžně mám cca 1000 témat pro budoucí tematický blog 🙂
Další články ohledně chatGPT prakticky:
- ChatGPT prakticky: Nástroj pro HR
- ChatGPT prakticky: Plugin Canva
- ChatGPT prakticky: Úprava CV
- ChatGPT prakticky: Pokročilá práce s prompty
- ChatGPT prakticky: Automatizace Gmailu
- ChatGPT prakticky: Jak si nastavit svého osobního odborníka