Cookies 2022: Jak správně nastavit cookies na webu

Ztrácíte se v nových pravidlech pro sbírání cookies od ledna 2022? Už nemusíte. Sepsal jsem pro vás tento přehledný článek o novinkách i konkrétní návod.

Co jsou cookies

„Cookie je krátký textový soubor, který si navštívený web ukládá ve vašem prohlížeči. Umožňuje webu zaznamenat informace o vaší návštěvě. Příští návštěva tak pro vás může být snazší a web bude užitečnější.“ Dle Google.

Typy cookies

  • Funkční (nezbytné pro správné fungování webu)
  • Analytické (statistiky návštěvnosti – např. Google Analytics)
  • Personalizující (pro zlepšení uživatelského dojmu a přizpůsobení obsahu)
  • Marketingové (lepší cílení reklam, remarketing)

Jak můžete cookies používat podle typu:

  • Funkční – Stačí informovat
  • Analytické, personalizované, marketingové – Potřebujete aktivní souhlas uživatele

Princip OPT-out a OPT-in

OPT-out

Stačilo informovat o tom, že na webu používáte cookies a používáním webu uživatel souhlasí se sbíráním cookies. Možností, jak odmítnout, byl pouze aktivní nesouhlas (v podobě tlačítka či zaškrtnutí pole).

OPT-in

Od 1. ledna 2022 je však potřeba výslovný a informovaný souhlas uživatele pro sbírání cookies.

Pro uživatele musí existovat současně možnost takové zpracování odmítnout a hájit si soukromí ve větší míře. Oficiálně pak hovoříme o opt-out principu. Ten umožňuje používání cookies do doby, než návštěvník vysloví nesouhlas s jejich používáním. To lze docílit ale například i nastavením webového prohlížeče u sebe v počítači.Dostupnyadvokat.cz.

Kde všude sbíráte cookies

  • Analytické nástroje: Google Analytics, Smartlook, atd.
  • Remarketing: Google Ads, FB pixel, Sklik Remarketing,..
  • Videa na webu –⁠ YouTube, Vimeo,..
  • Tlačítka sociálních sítí pro sdílení nebo komentování –⁠ FB like box, ..
  • Fonty: Google fonts,..
  • Chatovací nástroje: SmartSupp,..
  • A mnoho dalších..

Více v článku: Měření a marketing bez cookies

Co říká zákon

„Každý, kdo hodlá používat nebo používá sítě elektronických komunikací k ukládání údajů nebo k získávání přístupu k údajům uloženým v koncových zařízeních účastníků nebo uživatelů, je povinen tyto účastníky nebo uživatele předem prokazatelně informovat o rozsahu a účelu jejich zpracování a je povinen nabídnout jim možnost takové zpracování odmítnout.

Tato povinnost neplatí pro technické ukládání nebo přístup výhradně pro potřeby přenosu zprávy prostřednictvím sítě elektronických komunikací nebo je-li to nezbytné pro potřeby poskytování služby informační společnosti, která je výslovně vyžádána účastníkem nebo uživatelem.“ Více na Epravo.cz.

Jak si poradit s cookies



V první řadě je potřeba říci, že pokud chcete na webu něco měřit a používat služby třetích stran, tak cookies budete muset sbírat.

Máte tedy několik možností:

  1. Dál sbírat a neřešit žádné nařízení (ale vystavujete se riziku pokuty)
  2. Přestat sbírat cookies a zbavit se měřících nástrojů i služeb třetích stran
  3. Dál sbírat a vytvořit způsob, který nebude obtěžující pro návštěvníky

Zaměříme se na možnost č. 3

Jak by to mohlo vypadat z pohledu UX (brát však v potaz, že se nejedná o pohled právníka).

Zde např. ukázka, jak to řeší Alza:

Po rozkliknutí se ukáže nastavení soukromí, kde je mnoho možností a vysvětlení, co konkrétně Alza sbírá.

Rohlík a cookie lišta

Nastavení preferencí:

Vysvětlení, co jsou cookies a k čemu slouží

Nástroje pro lepší implementaci cookies

Nástroje, které pomáhají zjistit, jaké cookies na webu potřebujete:

Management Platforem:

  1. Cookiebot
  2. OneTrust (CookiePro)

Analytika, která nesbírá uživatelská data.

Právní pohled na cookies a postihy

„Ne na všechny provozovatele webu se výše uvedené povinnosti vztahují. Pokud máte jednoduché webovky, na kterých informujete pouze o svých službách a provozní době, můžete zůstat v klidu.“ 

„Nové povinnosti se vztahují na webové stránky, které o svých uživatelích sbírají data pocházející z jejich koncových zařízení (mobil, tablet či počítač).“ Dostupný Advokát.

Za souhlas dle čl. 4 bodu 11 nařízení GDPR nelze považovat:

  • Pasivní jednání uživatele – Tím je např. ponechání předem zaškrtnutého souhlasného políčka.
  • Tzv. „cookie wall“ – Jde o nastavení, které brání přístupu na internetovou stránku nebo k některým jejím funkcím, pokud uživatel neudělí souhlas s použitím cookies. Pokud je podmínkou souhlasu zpřístupnění služby, pak takový souhlas není považován za svobodný.
  • „Scrollování“ po stránce – Pouhé posouvání po zobrazené internetové stránce nesplňuje podmínku jednoznačnosti projevu vůle. Přejíždění kurzorem po obrazovce či její posunování tedy není považováno za vyjádření souhlasu.[11]

V zájmu splnění požadavku GDPR na poskytnutí informovaného souhlasu bude také potřeba, aby provozovatelé webů a mobilních aplikací vytvořili informace obsahující srozumitelný popis toho, k čemu jednotlivé cookies slouží a tyto informace jednoduchým způsobem zpřístupnili uživatelům.

V souvislosti s prověřováním jednotlivých nástrojů používaných na webu doporučujeme rovněž vyřešit otázku navazujícího předávání osobních údajů do zemí mimo Evropskou unii, resp. Evropský hospodářský prostor, která je často s webovými nástroji úzce spjata.“

V návaznosti na rozhodnutí Soudního dvora EU ve věci Schrems II[7] je totiž tato oblast stále více v hledáčku Úřadu pro ochranu osobních údajů a zahraničních dozorových úřadů. Jejich aktivitu se snaží iniciovat i neziskové organizace, z nichž ta patrně nejaktivnější, nyob Maxe Schremse, rozeslala desítky stížnosti na správce a zpracovatele k dozorovým úřadům po celé Evropské unie.[8]

Epravo.cz.

„Advokáti navíc říkají, že vás nejprve úředníci musejí vyzvat k nápravě, takže i kdyby na vás „vlítli“, máte čas to opravit. Pokuty by navíc neměly být likvidační.“ Vzhurudolu.

 

Jak nastavit cookies pro WordPress

 

Dle doporučení jsem zvolil na svém wordpress webu plugin Complianz.

Plugin stačí stáhnout, aktivovat a poté pokračovat v nastavení.

Nejprve zvolíte danou preferenci (zákon i cílové trhy).

 

Poté nastavíte způsob generování dokumentů (v premium verzi je možné vygenerovat automaticky).

Následuje vyplnění osobních údajů, zabezpečení a souhlas (premium verze).

Poté přijde na řadu skenování souborů cookies na vašem webu.

Poté si navolíte, jaké služby používáte pro cookies.

Dokončete celý návod a poté můžete kliknout na dokončit a zkontrolovat.

Vygeneruje se vám banner, který můžete následně editovat.

 

Výsledný banner poté vypadá nějak takto:

Nebo takto:

 

 

Další informace o cookies

 

Potřebujte pomoc s online marketingem? Kontaktujte mně.

    Obsah článku

    Líbí se Vám obsah?

    Odebírejte Newsletter, ať vám nic neunikne.

    Odebírejte novinky ze světa AI

    Chcete-li se přihlásit k odběru tohoto blogu a dostávat upozornění na nové příspěvky e-mailem, zadejte svou e-mailovou adresu.

    Sledujte mě na sítích.

    Odběr novinek AI

    Odebírejte novinky ze světa AI

    Chcete-li se přihlásit k odběru tohoto blogu a dostávat upozornění na nové příspěvky e-mailem, zadejte svou e-mailovou adresu.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Podobné články