SEO tip 6) E-E-A-T

SEO tip 6) E-E-A-T

V následujícím SEO seriálu postupně procházím jednotlivé aspekty SEO a dávám tipy, jak zlepšit viditelnost a nalezitelnost vašeho webu ve vyhledávačích.

V tomto dílu si řekneme konkrétní tipy, jak na metriku E-E-A-T.


Máte zájem o službu SEO – optimalizace webu?

Neváhejte mně kontaktovat.


V minulém díle jsme probírali možnosti, jak vytvořit kvalitní obsah.

Zahrnuje to i pokyny pro hodnotitele a metrika s názvem E-E-A-T.

Je potřeba také podotknout, že sám Google uvádí, že tato metrika nemá přímý vliv na vyhledávání a je pouze pokynem pro hodnotitele kvality.

Google nám tím naznačuje, že algoritmus to zatím posoudit neumí, ale zároveň apeluje na to, aby to majitelé webů brali v potaz a snažili se těmto požadavkům přizpůsobit.

Je to poměrně známá strategie Googlu, kdy nejprve o něčem roky mluví, a poté to ze dne na den zavede v aktualizaci algoritmu. Proto bych to nepodceňoval a zaměřoval se i na pouhá doporučení.

Co od vás Google tedy požaduje?

  • Zkušenost
  • Odbornost
  • Autorita
  • Důvěryhodnost

Jak toho dosáhnout v praxi?

Stanford Web credibility uvádí 10 bodů, jak zvýšit kredibilitu vašeho webu:

  1. Ověření správnosti údajů na vašem webu (citace, reference).
  2. Ukažte na vašem webu reálné lidi či organizace, které za ním stojí.
  3. Zdůrazněte odborné znalosti vašich lidí a organizace.
  4. Ukažte reálné a důvěryhodné lidi vaší organizace.
  5. Snadno dostupné kontaktní údaje.
  6. Profesionální vzhled a design stránek.
  7. Snadné používání webu ( dobré UX).
  8. Čerstvý a aktualizovaný obsah webu.
  9. Pokud je to možné, vyhněte se všem reklamám třetích stran.
  10. Vyvarujte se častým chybám (např. nefunkční odkazy, špatná typografie, atd.).

Nyní si můžete zkontrolovat jednotlivé body u svého webu (viz příklad mého webu):

  1. Na blogu vždy cituji všechny zdroje, kde jsem získal informace, u referencí jsem doplnil i kontaktní údaje na dané lidi.
  2. Na stránce Kontakt mám uvedeny kontaktní i fakturační údaje.
  3. Na stránce O mně jsem doplnil odkazy na reference, CV a na případové studie.
  4. Jedná se o osobní profesní web, tudíž ani nelze být příliš anonymní 🙂
  5. Mám uvedeno v menu, v patičce i na každé důležité stránce.
  6. Web jsem si nedávno celý sám redesignoval. Má své nedostatky, ale průběžně jej vylepšuji.
  7. O to se snažím, viz bod výše.
  8. Rozjel jsem více blog a snad mi tato aktivita vydrží. Posledně jsem bohužel přestal pravidelně publikovat, protože jsem řešil spíše klientské projekty a nebylo moc času navíc.
  9. Žádné reklamy na webu nemám a nehodlám to měnit, i když dostávám vícero nabídek.
  10. U minulého webu jsem se o toto moc nestaral. Nyní se snažím mít vše v dobrém stavu.

Zaměřte se na zkušenosti

Podle článku Zoe Ashbridge na Searchengineland uvádí, že je potřeba se zaměřit více na přímou zkušenost, zvlášť v době, kdy vzniká mraky článků generovaných pomocí AI.

„Zážitek je základním rozdílem mezi obsahem psaným lidmi a umělou inteligencí.“

Umělá inteligence jen zpracovává obsah, který již publikoval někdo jiný. Neumí napsat vlastní zkušenost, ani jakkoliv zprostředkovat nějaké pocity nebo zážitky.

To přesně splňuje i moje obsahová strategie. Nepíšu jen teoretické články, nebo shrnutí něčeho, co napsal někdo jiný. Snažím se tam přidat i vlastní aspekt praktických experimentů na svém webu.

Zaměřte se na konkrétní experimenty, příběhy z vaší výroby (klidně i nezdary), zážitky a uživatelské přímé recenze. Nekopírujte stokrát napsaný obsah. AI to stejně napíše lépe, rychleji a ve větším množství.

Příklady z mé praxe

(Jaké druhy obsahu jsem vymyslel pro různé projekty)

Pokud chcete své znalosti i prokázat, pak je ideální vytvořit nějakou stránku o Vás (o mně, O nás), kde popíšete vaše konkrétní zkušenosti a znalosti.

Jak prokázat odbornost?

Google ve svých pokynech pro hodnotitele tvrdí, že různá témata vyžadují různou specifickou odbornost a uvádí k tomu příklad elektrikáře.

Komu byste raději svěřili zapojení rozvodů elektřiny ve vašem bytě? Profesionálnímu vyučenému elektrikáři s certifikací, nebo domácímu kutilovi, který je sice nadšený domácí opravář, ale používá metodu pokus-omyl?

Pokud hledáme specifické odborné otázky, pak pravděpodobně oceníme více rady od zkušeného profesionála.

Jak ale doložit danou odbornost

Je dobré znát rozdíl mezi odborností a zkušeností. Samotná zkušenost z vás totiž ještě nemusí dělat odborníka.

Pokud popisujete osobní zkušenost, nemusíte mít odbornost. Pokud však radíte v odborných věcech, odbornost se očekává.

Pokud tedy píšete osobní blog, tak není nic divného, že píšete o svých osobních zkušenostech na různá témata a klidně na taková, ve kterých nejste odborníkem.

Pokud ovšem máte nějakou odbornou stránku profesionála (např. nějaký řemeslník), tak už se očekává, že budete hlavně tvořit takový obsah, který odpovídá vaší expertíze.

Pokud jste např. hypotéční poradce, tak u vás lidé očekávají odpovědi na to, jak získat hypotéku, jaké jsou úskalí hypotéčního trhu, atd. Určitě u vás nebudou hledat články o tom, jak vymalovat byt, nebo jak udělat rozvody elektřiny.

Pokud chcete prokázat svou odbornost popište to na webu:

  • Přímá slovní doporučení od konkrétních lidí
  • Případové studie
  • Ukázky vašich prací
  • Publikační činnost na dané téma
  • Přednášková činnost
  • Absolvovaná školení
  • Vzdělání a certifikáty
  • Vaše CV
  • Ukázky projektů
  • Open Source programů

Možností je spousta a vždy záleží na vašem konkrétním oboru. Například když jste právník, tak není úplně lehké získat doporučení od klientů. Přesto máte pořád dost možností jako je třeba vzdělání, obecná doporučení nebo publikační činnost.

Co jsem zavedl na svém webu:

  • Přímé reference
  • Případové studie
  • Ukázky projektů na blogu
  • CV (LinkediIn)
  • Absolvovaná školení
  • Mediální výstupy

Autorita

Jak velké jste autorita na dané téma obsahu.

Jak můžete prokázat autoritu?

  • Komplexní pokrytí daného tématu (ne jeden obecný článek, ale celé spektrum souvisejících témat).
  • Silné odkazové portfolio (souhrn odkazů od autoritativních domén).
  • Budování vlastního brandu jako odborník na dané téma.

Uvedu zde několik příkladů:

Pokud bych se díval na komplexnost tématu, tak svého času na většinu souvisejících dotazů ohledně tvorby webových stránek, vyjížděla doména jakpsatweb.cz.

Velmi jednoduchý web (bez nějaké grafiky) a velmi komplexně popsaná problematika. Autorem je Dušan Janovský, mimochodem šéf týmu vyhledávání v Seznamu.

Pokud bychom se podívali na množství relevantních odkazů, tak si například vede skvěle nástroj Marketingminer od Filipa Podstavce. Není náhoda, že právě Filip je jedním z předních linkbuilderů v ČR a jeho nástroje využívají SEO specialisté, kteří rádi odkážou na dobrý nástroj 🙂

Pokud se zajímáte o UX a webový design, tak vám určitě neuniklo jméno Jan Řezáč. Díky silnému brandu je všeobecně známý v komunitě a může si díky tomu dovolit i velmi vysokou hodinovku za své odborné konzultace.

Jan Řezáč nemusí trendy následovat, ale může je přímo tvořit. jak se mu to povedlo? Osobitý brand, školení, přednášení, napsání knihy a trochu kontroverzní veřejné vystupování.

Jakou cestou se vydám u svého webu?

Nejvíce zkušeností mám s komplexní tvorbou obsahu a se sháněním odkazů (linkbuilding). Proto mi tato cesta přijde nejschůdnější. Vyžaduje to hodně vlastního času, ale dlouhodobě se vyplatí.

Budování brandu s tím potom jde ruku v ruce.

Momentálně mám v plánu podchytit všechna aktuální SEO témata a následně se pustit do tématu používání AI v praxi – což vidím jako nevyhnutelnou budoucnost SEO a celkového online marketingu.

Důvěra je nejdůležitější

Důvěra je vlastně shrnutí předcházejících atributů jako jsou právě Zkušenost, Odbornost a Autorita.

Můžete být například uznávaný odborník na nějaké téma, ale pokud z pohledu Google ztratíte důvěru, tak můžete přijít o samotnou reputaci odborníka.

Jak Google posuzuje vaší důvěryhodnost?

  • Recenze uživatelů
  • Komentáře zákazníků
  • Interakce se zákazníky (včetně sociálních sítí)
  • Komentáře uživatelů na fórech

A jakákoliv další veřejná zpětná vazba od vašich uživatelů a zákazníků.

V případě mého webu na SEO nemám zatím moc jak ověřit. Alespoň tedy nevím o žádných negativních recenzích, což je dobrý základ.

Ale například u naší dílny FutLab jsme měli pozitivní recenze od uživatelů a zákazníků.

Základem je dobrá zákaznická podpora a komunikace, která případné problémy řeší hned v zárodku a nedovolí, aby se nějaké negativní pocity projevily veřejně. Ale to už by bylo zase téma na několik samostatných článků 🙂

V příštím díle

Více o tom, jak na odkazové portfolio v praxi.

Pokud se vám obsah líbil, budu rád za sdílení, nebo komentář.

Jednotlivé díly seriálu

SEO tip 1) Technická stránka
SEO tip 2) Responsivní design
SEO tip 3) Rychlost načítání
SEO tip 4) Interní prolinkování
SEO tip 5) Kvalitní obsah
SEO tip 6) E-E-A-T
SEO tip 7) Odkazové portfolio
SEO tip 8) Klíčová slova
SEO tip 9) Videa
SEO tip 10) Obrázky
SEO tip 11) Webové příběhy
SEO tip 12) Google Discovery

Obsah článku

Líbí se Vám obsah?

Odebírejte Newsletter, ať vám nic neunikne.

Odebírejte novinky ze světa AI

Chcete-li se přihlásit k odběru tohoto blogu a dostávat upozornění na nové příspěvky e-mailem, zadejte svou e-mailovou adresu.

Sledujte mě na sítích.

Odběr novinek AI​

Odebírejte novinky ze světa AI

Chcete-li se přihlásit k odběru tohoto blogu a dostávat upozornění na nové příspěvky e-mailem, zadejte svou e-mailovou adresu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Podobné články