SEO tip 5) Kvalitní obsah

SEO tip: jak tvořit Kvalitní obsah

V následujícím SEO seriálu postupně procházím jednotlivé aspekty SEO a dávám tipy, jak zlepšit viditelnost a nalezitelnost vašeho webu ve vyhledávačích.

V tomto dílu si řekneme konkrétní tipy, jak vytvořit kvalitní obsah na blogu.


Máte zájem o službu SEO – optimalizace webu?

Neváhejte mně kontaktovat.


Kvalitní obsah – teorie

Nejprve trochu teorie, kterou doporučuje Google.

Odborný obsah

Zaměřte se na následující:

  • Původní informace, zprávy, výzkumy nebo analýzy.
  • Pronikavou analýzu nebo zajímavé informace, které jsou mimo samozřejmost.
  • Vyhýbá se pouhému kopírování nebo přepisování těchto zdrojů a místo toho poskytuje podstatnou přidanou hodnotu a originality.

Jinými slovy, Google po vás chce odbornou analýzu a ne pouze seminární práci zkopírovaných zdrojů 🙂

Přesný a pravdivý obsah

Dále pak doporučuje:

  • Poskytuje hlavní nadpis nebo název stránky popisný a užitečný souhrn obsahu?
  • Vyhýbá se hlavní nadpis nebo nadpis stránky přehánění nebo šokování?
  • Je to druh stránky, kterou byste si chtěli přidat do záložek, sdílet s přáteli nebo doporučit?
  • Očekávali byste, že tento obsah uvidíte v tištěném časopise, encyklopedii nebo knize nebo na něj bude odkazovat?
  • Poskytuje obsah ve srovnání s jinými stránkami ve výsledcích vyhledávání podstatnou hodnotu?

Google chce přesné popisky v nadpisech (přidat klíčová slova pro vyhledávač), nžádné bulvární lživé nadpisy a apeluje na vás, abyste tvořili tak dobrý obsah, že se za něj nemusíte stydět.

V praxi to znamená dát si s tím opravdu hodně práce, najít, ověřit a doložit zdroje – zkrátka parametry odborné práce.

Pravopis a sdílení

Další doporučení:

  • Má obsah nějaké pravopisné nebo stylistické problémy?
  • Je obsah vytvořen dobře, nebo se zdá být nedbalý nebo ukvapený?
  • Je obsah hromadně produkován velkým počtem tvůrců.

Je potřeba si pořádně zkontrolovat pravopis a ideálně ještě nechat zkontrolovat někým, kdo má gramatiku i stylistiku v malíčku.

V posledním bodě na vás apeluje, abyste si vybírali taková témata, která zaujmou velké množství lidí a ideálně nějakou komunitu, která bude obsah dále sdílet.

Ať už z důvodu opravdového informačního přínosu, nebo z toho důvodu, že jste kapacita a ostatním se hodí vás citovat.

Metrika E-E-A-T

Dále pak Google řeší otázky odbornosti:

  • Prezentuje obsah informace takovým způsobem, že mu chcete důvěřovat?
  • Jste důvěryhodný nebo široce uznávaný jako autorita na dané téma?
  • Píše tento obsah odborník (nebo nadšenec), který prokazatelně dané téma dobře zná?

Zde Google operuje s termíny autorita, odbornost a důvěryhodnost.

Je to součástí pokynů pro hodnotitele a metrika nese název E-E-A-T

Expertise, Experience, Authoritativeness, Trustworthiness – Odbornost, zkušenost, autorita, důvěryhodnost.

Je zde několik aspektů, které hodnotitelé posuzují

  • Nejnižší E-E-A-T (tvůrce má extrémně negativní pověst).
  • Nedostatečné E-E-A-T (např. stránky bez recenzí, nebo články od autora, který není odborník na danou oblast).
  • Vysoké E-E-A-T (např. lidé, kteří na soc. sítích/v diskuzích sdílejí své přímé zkušenosti a hodnocení).
  • Velmi vysoké E-E-A-T (autorita v daném oboru, bohaté zkušenosti, vysoká úroveň odbornosti).

Jak tedy zajistit dostatečně vysoké hodnocení z hlediska E-E-A-T?

  • Pište odborná témata jako expert na danou oblast
  • Doložte své zkušenosti pomocí kladných recenzí a doporučení
  • Ukažte konkrétní lidi, kteří mají zkušenosti v daném oboru
  • Snažte se dát něco uživatelům navíc, odhalit trochu své know how

Uživatelský dojem

Dále pak Google doporučuje zaměřit se na uživatelský dojem ze stránky:

Obsah pro lidi

Google dále v dokumentu radí ohledně obsahu:

  • Obsah primárně vytvořen pro konkrétní lidi
  • Máte dané cílové publikum, kterému by obsah přišel přínosný?
  • Má váš web nějaké konkrétní zaměření a účel?
  • Bude se uživatel cítit po odchodu z vašeho webu tak, že našel to, co původně hledal a dozvěděl se dostatek potřebných informací?
  • Bude daný člověk odcházet z vašeho webu s tím, že prožil uspokojivý zážitek?

Zde se Google snaží, aby váš obsah měl své konkrétní publikum, nebyl psán primárně pro vyhledávače a měl dostatečnou informační přidanou hodnotu.

Pokud máte např. web o chatGPT a vaším cílovým publikem jsou nadšenci do této technologie, tak se očekává, že nebude psát obecné články o tom, co znamená zkratka chatGPT a co je chatGPT 4 (zatímco naopak mé články na toto téma mohou být obecnější, protože to není má primární cílová skupina).

Ale budete psát velmi podrobné a praktické články o tom, jaké nové funkce lze použít, jaké jsou pluginy a co se stalo nového v OpenAI za poslední týden.

Vyhněte se obsahu pro vyhledávače

Google se už delší dobu snaží bojovat proti manipulaci s vyhledáváním pomocí různých SEO technik. Z jeho pohledu to kazí smysl vyhledávače a narušuje celý ekosystém jeho byznysu (včetně placené reklamy).

Vyhněte se tedy raději následujícímu:

  • Obsah primárně pro vyhledávače (tzv. SEO texty).
  • Mnoho různých témat za účelem umístění ve vyhledávači.
  • Rozsáhlá automatizace obsahu.
  • Recyklování témat, které již napsali ostatní, bez přidané hodnoty.
  • Obsah, kde uživatelé musejí dohledávat další zdroje.
  • Zaměření na konkrétní počet slov.
  • Psaní na nějaké téma bez prokazatelné zkušenosti.
  • Klamavý obsah, který slibuje něco, co není pravda.

Kdo, jak a proč?

3 zásadní otázky, které vám mohou pomoci s tvorbou kvalitního obsahu.

Kdo

  • Zda váš obsah splňuje E-E-A-T.
  • Informace o autorovi obsahu.
  • Doložení zkušeností, odbornosti, atd.

Jak

  • Jak byl obsah vytvořen.
  • Zda byl obsah vytvořen pomocí automatizace a AI.
  • Takto generovaný obsah nemusí být primárně špatně, pokud je to přiznáno a dává to smysl z hlediska přínosu pro uživatele.

Proč

  • Nejdůležitější otázka – proč vůbec obsah vznikl nebo vzniká?
  • Odpovědí by mělo být: Aby lidem pomohl a by byl užitečný pro návštěvníky webu.
  • Pokud je odpovědí: protože chci získat návštěvníky z vyhledávačů – tak je to špatná odpověď podle Googlu.

Praktická část: Tvorba obsahu

Nyní se pojďme podívat na konkrétní praktický příklad mého webu.

Půjdu bod po bodu podle jednotlivých doporučení Google. Stejný checklist si můžete udělat i u svého webu.

Odborný obsah

  • Momentálně se snažím psát tento odborný SEO seriál.
  • Vzhledem k záplavě článku o SEO nebude stačit pouze napsat několik teoretických článků na téma.
  • Snažím se k tomu přistupovat tak, že teorii pouze nastíním a poté uvádím praktické příklady.
  • Nerad bych kopíroval pouze doporučení Google, ale na druhou stranu je musím uvézt pro širší kontext článku.

Přesný a pravdivý obsah

  • Snažím se mít jednotlivé popisy maximálně přesné a popisné.
  • Určitě nepoužívám žádné bulvární titulky ani popisy.
  • Myslím si, že praktických návodů je na internetu obecně málo a většina se věnuje pouze teorii.
  • Já se naopak snažím vše dávat do nějakého širšího kontextu a uvádět tipy z praxe.
  • V minulosti se mi stalo již několikrát, že můj obsah byl citován v odborných pracích studentů. Pokud to někomu pomůže, určitě za to budu rád.

Pravopis a sdílení

  • Pravopis mám obvykle bez problému, ale pro jistotu nechávám zkontrolovat.
  • Píšu sice v poslední době poměrně často (i vzhledem k tomu, že ne vždy mám čas), ale snažím se, aby obsah byl maximálně kvalitní, včetně zdrojů.
  • Ohledně sdílení: Zde nejsem úplně příznivcem, neboť tam nemám svoje cílové publikum. Myslím si, že je přínosnější psát na témata, které lidé hledají a psát články s přidanou hodnotou (dát něco navíc, než ostatní).

Metrika E-E-A-T

  • Obsah píšu tak, aby bylo vždy zřejmé, odkud mé tvrzení pocházejí, nebo uvádím konkrétní příklady z praxe. Momentálně v tomto seriálu mi přijde nejvíce adekvátní odkazovat přímo na dokumenty od Google.
  • jako SEO odborník vystupuji veřejně už více než 11 let. Sice jsem se občas vydal vstříc příbuzným (marketing strategie), nebo úplně jiným oborům (komunitní dílna, slévárna, vaření piva). Ale v podstatě celých těch 11 let (a ještě 4 roky před tím) se pořád věnuju tvorbě kvalitního obsahu a tomu, jak obsah dostat ke konkrétním lidem.
  • To že jsem odborník na SEO myslím prokazují mé reference, informace o mně, životopis, i konkrétní případové studie.

Uživatelský dojem

Zde jsem už testoval v minulých dílech SEO seriálu.

Obsah pro lidi

  • Tento obsah tvořím pro konkrétní cílovou skupinu, kterou jsem si určil před nějakou dobou a chci psát obsah, kterým s tím koresponduje.
  • Tuto cílovou skupinu jsem si stanovil na základě vlastní byznys strategie a zkušeností z minulých let, kdy se mi nejlépe pracovalo s menšími až středními firmami (kde jednám přímo se CEO), nebo s podobnými freelancery, kteří potřebují pomoc s marketingem.
  • Obsah je tedy psaný pro laiky a je koncipován tak, aby ukázal mou kompetenci odborníka a zároveň jsem mohl i poodhalit dané know how. Snažím se být maximálně transparentní, otevřený a nic neskrývat.
  • Určitě se najde i mnoho návštěvníků, kteří si mé služby neobjednají, ale to mi nevadí. Pro mě je důležité i edukovat celý český trh a ukazovat lidem, že marketing se dá dělat i kvalitně a nemusí stát tolik peněz. Je to o způsobu spolupráce a o určitých hodnotách, které zastávám.
  • Myslím si, že tedy uživatel může z mých článků načerpat velké množství informací i inspirace.

Vyhněte se obsahu pro vyhledávače

Určitě je dobré si nejprve udělat analýzu klíčových slov, zjistit co lidé hledají a poté tomu i přizpůsobit obsah. Dá se to dělat chytře a tak, aby to Google ocenil.

Určitě není mým cílem používat jakékoliv praktiky, které Google nedoporučuje, nebo dokonce zakazuje.

Momentálně se tedy snažím psát odborně, komplexně, prakticky a na základě toho, co lidi zajímá.

Myslím si, že ani nemá moc smysl psát články primárně pro vyhledávače, to by pak nikdo stejně nečetl, pokud by ten obsah nebyl zajímavý a přínosný.

S tím mě i oslovila většina klientů, že nejprve narazili na můj obsah, přečetli si ho a zaujal je můj přístup k věci, otevřenost a individuální přístup.

Pokud bych psal generické přeoptimalizované texty, tak by mě ani nikdo neoslovil pro spolupráci.

Kdo, jak a proč?

Kdo

Můj obsah splňuje autoritu, důvěryhodnost a dokládám své zkušenosti na webu.

Jak

Obsah generovaný pomocí AI jsem využil zatím pouze v článku o chatGPT 4 a tam jsem vždy danou pasáž i uvedl jako generovanou.

Proč

Můj obsah vzniká proto, abych uživatelům srozumitelnou formou vysvětlil různé aspekty marketingu.

Abych na konkrétních příkladech ukázal, jak dělám marketing a pokud někdo hledá odborníka na marketing, tak mu tímto obsahem chci ukázat, že tématu rozumím a vycházím z mnohaleté praxe.

Určitě to není tak, že bych psal články jen pro zábavu. Primárním cílem je přilákat potenciální zákazníky, edukovat trh a podílet se na zkvalitnění dostupného online obsahu o marketingu.

V příštím díle

Více o tom, jak zlepšit E-E-A-T.

Pokud se vám obsah líbil, budu rád za sdílení, nebo komentář.

Jednotlivé díly seriálu

SEO tip 1) Technická stránka
SEO tip 2) Responsivní design
SEO tip 3) Rychlost načítání
SEO tip 4) Interní prolinkování
SEO tip 5) Kvalitní obsah
SEO tip 6) E-E-A-T
SEO tip 7) Odkazové portfolio
SEO tip 8) Klíčová slova
SEO tip 9) Videa
SEO tip 10) Obrázky
SEO tip 11) Webové příběhy
SEO tip 12) Google Discovery

Obsah článku

Líbí se Vám obsah?

Odebírejte Newsletter, ať vám nic neunikne.

Odebírejte novinky ze světa AI

Chcete-li se přihlásit k odběru tohoto blogu a dostávat upozornění na nové příspěvky e-mailem, zadejte svou e-mailovou adresu.

Sledujte mě na sítích.

Odběr novinek AI

Odebírejte novinky ze světa AI

Chcete-li se přihlásit k odběru tohoto blogu a dostávat upozornění na nové příspěvky e-mailem, zadejte svou e-mailovou adresu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Podobné články