SEO – optimalizace 2023: Kompletní průvodce

SEO optimalizace: Kompletní průvodce

SEO – optimalizace pro vyhledávače: V následujícím průvodci Vám představím vše důležité ohledně SEO reklamy. Ostatně mám k tomu hodně co říct, neboť se již více než 11 let pohybuji v tomto oboru. Dozvíte se, co je SEO, jak funguje, kolik stojí a co všechno je dobré vědět a znát.

Co je SEO

co je SEO - našeptávač Google

SEO je optimalizace webových stránek za účelem lepšího zobrazení ve vyhledávačích (zejména Google). Jsou to různé postupy a metody, jak usnadnit vyhledávači nalezení dané stránky a její zobrazení na základě relevance daného dotazu uživatele a odpovědi vyhledávače.

Tento můj článek je velmi návodný a uvádím mnoho příkladů z vlastní praxe.

Pojem SEO – optimalizace

Pojem SEO pochází původně z anglické zkratky Search Engine Optimization. Což by se dalo volně přeložit do českého jazyka jako optimalizace pro vyhledávače.

Často někteří lidé dělají chybu, že spojují výrazy SEO a optimalizace dohromady. Znělo by to pak jako „optimalizace pro vyhledávače optimalizace“.

Původní pohled na SEO

Původní pohled byl, že majitelé webů (nebo SEO specialisté) se snažili web přizpůsobit tak, aby vyhledávač oklamali a ten se pak zobrazoval na co nejvyšších místech ve vyhledávání.

Používali se k tomu metody, jako například časté opakování klíčových slov, výměna a nákup odkazů, nebo tzv. black hat SEO (zakázané praktiky pro zvýšení page ranku – dnes již neexistující metriky).

Celkové zařazení SEO v online marketingu

Zdroj obrázku: Peppercontent.io

SEO je součástí celkové strategie online marketingu. Je jedním ze zdrojů návštěvnosti a podílí se na konverzi z návštěvníka na zákazníka.

Často bývá SEO součástí asistované konverze v celkovém marketingovém mixu.

Vidíme to např. u tzv. delších nákupních cyklů, kde návštěvník projde mnoho různých marketing zdrojů (PPC, SEO, mailing, social, na přímo, atd.) a trvá to nějakou dobu, než udělá konverzi.

Obecně záleží na ceně služby, dostupnosti, konkurenci a její (ne)zbytnosti. Dále pak samozřejmě hraje roli brand, reputace a celková image.

K tomu aby bylo SEO funkční, tak je potřeba, aby potenciální zákazník již věděl, co hledá a mohl to zadat do vyhledávače.

Díky tomu, že známe hledanost daných výrazů z minulosti, můžeme tomu i přizpůsobit obsah a budoucí zákazník tak najde vaše webové stránky.

Je tedy zřejmé, že SEO není vhodné v první fázi, kdy nabízíte službu, kterou nikdo nezná a v minulosti jí nemohl nikdo hledat.

Rozdíl mezi SEO a PPC

SEO a PPC - rozdíl

Pokud řešíte SEO, tak vaším cílem je, dostat se co nejvýše ve vyhledávání Google. Ideálně na první stránku a ještě lépe na první 3 místa první stránky.

Jedná se o tzv. organické neboli neplacené vyhledávání. Dostat se tam může kdokoliv, kdo má dobrý, kvalitní a viditelný obsah.

Dostat se do organického vyhledávání není nic extra těžkého. Záleží na konkurenci, ale obvykle to nějakou dobu trvá.

U malé konkurence se můžete na dotaz dostat klidně během týdne. U velké konkurence to může trvat klidně i měsíce.

PPC není SEO

Naopak pokud se potřebujete rychle dostat do vyhledávače na nějaké klíčové slovo, můžete k tomu využít reklamní síť Google Ads. Potřebujete k tomu jen peníze a dobrého PPC specialistu.

Jakmile jsou kampaně nastavené, schválené a spuštěné, tak platíte obvykle za prokliky na reklamní inzerát, proto PPC (Pay Per Click).

Pokud se ptáte, zda je lepší dělat SEO nebo PPC, tak se domnívám, že je to špatně položená otázka. Každá marketingová kampaň má svá specifika a ideální je dělat obojí. Případně to, co funguje pro váš obor.

 

SEO Google a Seznam

Google odkazuje na seznam - SEO

Byly doby, kdy se mě hodně klientů ptalo, jak se liší SEO pro Google a pro Seznam.

Tehdy jsem bohužel musel odpovídat tím způsobem, že Google je o světelné roky napřed a u Seznamu platí pořád spousta praktik, které jsou u Google dávno nepřípustné.

Nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem klientům doporučoval se soustředit pouze na vyhledávač Google a Seznam řešit pouze v případě přesně definované cílové skupiny, která využívá vyhledávač Seznam.

Postupně časem se ale vyhledávač Seznam stal natolik marginální, že dnes již řešíme prakticky výhradně jen Google (případně i Bing v poslední době).

Seznam má své silné stránky v jiných službách a my SEO odborníci jsme rádi, že už nemusíme být rozpolcení specifickou situací na českém trhu 🙂

Proto i většina zdrojů informací v tomto článku vychází z doporučení od Google.

 

SEO (optimalizace): Cena

Kolik stojí SEO? Nechcete si dělat SEO sami a raději někomu za to zaplatíte?

Pokud to není vaše specializace nebo koníček, pak je to určitě dobrá úvaha. SEO je řemeslo, jako každé jiné a ve výsledku zaplatíte mnohem méně, pokud práci předáte odborníkům.

Samozřejmě zůstává otázka, jak takového odborníka najít a co je vlastně adekvátní cena?

Řeknu vám rovnou na rovinu, že říct nějakou obecnou cenu je velmi obtížné. SEO není produkt, kde by stačilo vypsat vlastnosti a přilepit k tomu cenovku.

Z čeho vychází cena SEO

SEO je služba a její cena se hodně odvíjí od mnoha různých faktorů. Jako např. obor, konkurence, kapacity, vzájemná spolupráce, B2B či B2C, služba/produkt, nebo samotné téma obsahu.

Dokážu vám tedy u sebe říct hodinovku ( 900 Kč ) a následně i hrubý odhad různých služeb, ale potřebuji nejprve alespoň znát váš web (pokud máte) a představu toho, čeho chcete dosáhnout a v jakém časovém rámci.

Následně se podívám na konkurenci, zeptám se vás na několik doplňujících dotazů a poté jsem schopen vám zaslat předběžnou cenovou nabídku.

Jak najít odborníka na SEO?

Pokud ještě přemýšlíte nad tím, jak najít toho správného odborníka, tak to je samozřejmě trochu těžší.

Je potřeba se podívat na reference, případové studie, praxi a přečíst si obsah, jaký publikuje.

Dobrým poznávacím znamením u SEO specialisty je to, že ho najdete ve vyhledávači na pojmy související se SEO a marketingem 🙂

 

Jak zlepšit SEO – co funguje

SEO vlastně není žádná velká věda. Je to jen určitý soubor doporučení od Google a poté již jen praxe nás specialistů, kteří doporučení ověřujeme na reálných projektech.

Problém je, že i v SEO se vyskytuje mnoho mýtů a běžný laik z toho může být lehce zmatený.

Ve skutečnosti je to samozřejmě trochu složitější, ale pro účely tohoto článku to nebudu komplikovat 🙂

Pokud to hodně zjednoduším, tak k dobrému SEO je potřeba zejména:

  • Technicky dobře fungující web s jasnou strukturou
  • Responsivní design (pro mobilní zařízení)
  • Rychlé načítání webu a UX
  • Interní prolinkování napříč stránkami
  • Kvalitní, užitečný a dostatečně komplexní obsah
  • Autorita, odbornost, důvěryhodnost
  • Odkazové portfolio kvalitních odkazů (lidé na váš obsah nejlépe odkazují sami a dobrovolně)
  • Historie webu (neboť vybudovat kvalitní obsah nějakou dobu trvá)
  • Aktuální a pravidelný obsah
  • Obsah, který neporušuje autorská práva a není duplicitní
  • Klíčová slova

Je dobré znát i pokyny pro hodnotitele výsledků vyhledávání.

Jednotlivé SEO tipy

Jednotlivé body později i více rozeberu v samostatných článcích. Nyní je stručně.

SEO tip 1) Technicky vyladěný web

Je potřeba, aby vše fungovalo a nebyl problém s načtením stránek. Problém může nastat při výpadku serveru, při smazání nějaké url stránky, nebo špatným přesměrováním.

Případné chyby se dozvíte v nástroji Search Console, který vám hlásí stavové chyby, nebo důvod, proč některé stránky neindexuje.

Jasná struktura znamená, že má web logickou hierarchickou strukturu. Tzn. že existuje nějaká hlavní stránka, která odkazuje na stránky jednotlivých kategorií a ty poté odkazují na samotné produkty.

Nejasnou strukturu může teoreticky vyřešit sitemap.xml, což je taková mapa jednotlivých stránek pro vyhledávače. Může posloužit jako takový plánek pro vyhledávač, jak najít jednotlivou každou url a správně jí zařadit.

 

SEO tip 2) Responsivní design

V dnešní době, kdy většina lidí má chytrý telefon, tak je potřeba myslet i na to, že váš obsah musí být správně zobrazován i na mobilních zařízeních. A není to už jen chytrý telefon, ale existují už i hodinky, tablety, obrazovky, chytrá auta, atd.

Google na to již myslí, a proto zavedl i speciální metriku pro vyhodnocování výsledků v mobilním vyhledávání.

Pokud nemáte web přizpůsobený mobilním zařízením, budete v tomto ohledu ztrácet body i pozice.

SEO tip 3) Rychlé načítání webu a UX (uživatelská zkušenost)

SEO tip: rychlost načítání v pagespeed insight

Google má rád rychle se načítající weby, které nijak neobtěžující uživatele. Dejte si pozor na mnoho bannerů, reklamy a vyskakující okna. Pokud máte příliš velké obrázky a videa, zbytečně tím prodlužujete načtení webu.

Problém může být i s javascriptem nebo s animací. Pokud nevíte, zda se váš web načítá dostatečně rychle, vyzkoušejte nástroj Pagespeedinsight od Google.

Nejde však jen o samotnou rychlost načítání, ale i o celkovou zkušenost uživatele s vaším webem.

Google na to používá metriku Core Web Vitals, která posuzuje uživatelský dojem z hlediska výkonu načítání, interaktivity a vizuální stability stránky.

 

SEO tip 4) Interní prolinkování

Stejně jako má web určitou strukturu, potřebuje Google tuto strukturu mít propojenou interními odkazy. Díky tomu potom ví, jak daná stránka souvisí s jinou stránkou.

Je to něco jako navigační systém, nebo jako turistické značky. Díky nim víte, kudy máte jít a kde je finální cíl.

Důležitá je funkčnost odkazů i samotný anchor text (viditelný text odkazu).

Myslete na to a snažte se mít všechny stránky vhodně prolinkované. Konkrétní příklady uvedu v samostatném článku.

 

SEO tip 5) Kvalitní obsah

Co je to ten kvalitní obsah, užitečný a spolehlivý obsah?

Jednoduchý dotaz a poměrně složitá odpověď, pokud bychom se chtěli vyhnout obvyklým klišé a frázím.

Přesto se o to pokusím.

Představte si, že jste zarytý fanda do nějakého tématu a víte o tom skoro všechno. Někdo vás požádá, abyste na jedno určité téma napsali článek. Jak by takový článek vypadal?

Byl by povrchní, obecný nebo bez zaujetí? Pokud je to vaše TOP téma, tak určitě by ten článek nebyl jako jeden z mnoha.

A Google od vás očekává něco podobného. Pokud chcete psát na nějaké téma, tak určitě od vás neočekává, že napíšete stejný článek, kterých je na internetu už milion.

Pokud se chcete zobrazovat na první stránce (nebo dokonce na prvním místě), tak musíte vytvořit takový obsah, který všechny ostatní strčí do kapsy.

Netvořte SEO článek pro vyhledávače. Pište ten nejlepší článek, jaký dovedete. Se zaujetím, jako by to bylo vaše nejoblíbenější téma na konverzaci.

Pokud budete dobří, Google to určitě brzo ocení.

Příklad z praxe:

Když jsme měli komunitní dílnu s 3D tiskárnami, tak jsem nepsal články o tom, že jsme nejlepší a že máme nejvíce 3D tiskáren ze všech podobných podniků (Protože to by stejně nebyla pravda).

Nevnucoval jsem uživatelům informace, které jsou zřejmé a ničím nové. Místo toho jsem začal psát velmi podrobné návody o tom, jak vybírat 3D tiskárny, jaké jsou materiály, možnosti, atd.

A Upřímně to pro mě nebylo příliš těžké, protože mě to téma bavilo a sám jsem si jednotlivé doporučované postupy vyzkoušel v praxi.

Výsledek: Na všechny hledané dotazy ohledně 3D tisku jsme se zobrazovali na prvních stránkách a následně jsme mohli nabízet školení i 3D tisk na zakázku. Poptávky nám velmi záhy začaly chodit.

 

SEO tip 6) Autorita, odbornost, důvěryhodnost

Pokud píšete na nějaké téma, tak je žádoucí, abyste danému tématu rozuměli a radili uživatelům skutečně přínosné informace. Platí to pro nabídku B2B služeb i pro B2C e-shopy.

V obou případech prezentujete své služby/produkty a v obsahové části můžete budoucím zákazníkům radit, jak a proč si dané služby/produkty vybrat. Slouží k tomu obvykle firemní blog nebo poradna častých dotazů.

Googlu však už nestačí, že jen tvrdíte, že jste odborníkem v daném oboru. Je potřeba to i něčím prokázat. Ať už jsou ro reference, recenze, případové studie, certifikáty, nebo mediální výstupy. Je to důležité pro Google, ale i pro Vaše potenciální klienty.

Google používá tzv. metriku E-E-A-T:

  • Experience (zkušenost)
  • Expertise (odbornost)
  • Authoritativeness (autoritativnost)
  • Trustworthiness (důvěryhodnost)

Co to v praxi znamená? Že Google bude více upřednostňovat takové weby, kde se k odborným tématům vyjadřuje konkrétní odborník, který má již zkušenosti, odbornost, autoritu a důvěryhodnost.

Pokud tedy hledáte nějaké informace ohledně daní, tak vás bude více zajímat článek od zkušeného daňového specialisty, než od nějakého blogera, který píše na X různých témat.

 

SEO tip 7) Odkazové portfolio kvalitních odkazů

Je dobré, když na váš web odkazují jiné autoritativní weby. Prokazují tím to, že vás znají, věří vám a doporučují.

Není žádoucí odkazy kupovat, ani přímo vyměňovat.

Naopak je velmi přínosné to, když na vás jiné weby odkazují sami a přirozeně. Jak toho dosáhnout?

Tvořte natolik přínosný a inovátorský obsah, že na vás budou ostatní odkazovat už je z toho důvodu, že jste tím nejlepším zdrojem informací a autoritou v oboru.

Je jasné, že na vás nebudou odkazovat konkurenti (většinou), ale to neznamená, že váš obsah nemůže publikovat nějaký zpravodajský server, bloger nebo influencer.

 

Příklad z praxe:

Již několikrát se mi stalo, že jsem si zpětně všiml, že na mé SEO články odkazují studenti ve svých bakalářských a diplomových pracích. Občas se díky tomu stane, že tak získám zadarmo odkaz z domény některé vzdělávací instituce. To jsou velmi hodnotné odkazy, které se jinak shánějí velmi obtížně.

SEO praxe: citace obsahu

Co je k tomu potřeba? Viz některé body výše. Psát velmi odborný, přínosný a užitečný obsah. Pokud již na dané téma obsah vznikl, napište obsáhlejší, komplexnější, nebo z jiného úhlu pohledu.

Nebo si vyberte jiné téma, které není tak informačně podchycené a přesto ho lidé hledají.

 

SEO tip 8) Historie webu

Je jasné, že pokud máte zbrusu nový web, tak nemůžete čekat, že vás Google hned začne zobrazovat na předních pozicích. Ostatně k tomu ani nemá důvod.

Vybudovat nějaký přínosný obsah totiž nějakou dobu trvá a nelze to udělat ze dne na den. Pokud chcete dominovat ve vyhledávačích, tak počítejte s tím, že to může nějakou dobu trvat.

Je to však dlouhodobá strategie, která se vyplatí.

 

SEO tip 9) Aktuální a pravidelný obsah

Pokud si chcete své těžce získané pozice udržet, tak je potřeba obsah pravidelně aktualizovat a tvořit nový. V konkurenčním prostředí je to nutnost.

Navíc. Google má rád weby, které publikují pravidelně a své zastaralé informace aktualizují dle současné situace.

Příklad z praxe

Několik let nazpět jsem napsal článek na téma Výběr 3D tiskárny. Článek byl poměrně kvalitní a brzo si získal první místo na pojem „výběr 3D tiskárny“. Jednalo se však o velmi konkurenční a dynamické prostředí.

Uběhly 2 roky a mezi tím se v 3D tisku objevily nové tiskárny, nové možnosti, atd. Můj článek začal postupně klesat, až se ocitl na druhé stránce.

Článek jsem celý aktualizoval, doplnil nové informace a znovu zveřejnil s aktuálním datem. Článek se záhy brzo vrátil na první stránku.

 

 

SEO tip 10) Obsah, který neporušuje autorská práva a není duplicitní

Pokud chcete mít kvalitní obsah, tak nezapomínejte na to, že to nesmí být nějaká kopie jiného obsahu. Je tedy nepřípustné obsah odněkud kopírovat, nebo vykrádat.

Mějte také na paměti, že máte obsah jen na jednom místě a nevykrádáte sami sebe. Každý obsah by měl být unikátní a pouze na jednom místě.

Můžete použít nějakou pasáž (citaci), ale nesmíte kopírovat celé texty. Google to pozná a má na to mechanismy. Ostatně si sami můžete zkontrolovat, nakolik je vás obsah unikátní a ne duplicitní.

Pokud máte na webu duplicity z určitého důvodu, je potřeba hlavní obsah kanonizovat a určitě tak vyhledávači, který obsah má indexovat a který již nemusí.

 

SEO tip 11) Klíčová slova

Stává se vám, že máte naprosto skvělý obsah, který se dobře zobrazuje ve vyhledávačích na určité výrazy, ale máte pouze minimální návštěvnost a žádné poptávky?

Možná nepoužíváte ta správná hledaná klíčová slova.

Používejte taková klíčová slova, která souvisí s vaším tématem a lidé je pod těmito výrazy hledají. Můžete použít nástroje jako Google Ads, Collabim nebo Marketing Miner.

Jakmile znáte hledanost, můžete implementovat klíčová slova do vaší obsahové strategie.

Nezapomeňte klíčová slova správně vyplnit do meta tagů, nadpisů, popisků a do samotného textu či názvu produktů.

 

Na co dalšího se v SEO zaměřit

 

Co v SEO (už) nefunguje

Krátce bych se chtěl také zmínit o tom, co už nefunguje a bohužel se stále v oboru vyskytují jedinci (nebo firmy), kteří buď SEO nerozumí, nebo se jen snaží své důvěřivé klienty záměrně oklamat.

Pokusím se jen shrnout bodově, neboť by toto téma vyšlo na samostatný článek a zároveň bych byl rád, pokud by se na některé praktiky už nadobro zapomnělo 🙂

Co nedělat

  • Časté opakování klíčových slov bez zjevného důvodu (obsahový spam)
  • Vyplňování a opakování klíčových slov do meta keywords
  • Dlouhé SEO texty bez přidané informační hodnoty
  • Přesměrování na jiný obsah, než bylo původní téma
  • Kradený, duplicitní, nebo nepřínosný obsah
  • Jednostránkový web bez obsahu s klíčovými slovy
  • Nefunkční stránky, dočasné přesměrování, nebo výpadky serveru
  • Neaktuální obsah, nefunkční interní odkazy
  • Pomalu se načítající stránky
  • Stránky nepřizpůsobené pro mobilní zařízení
  • Uživatelsky nepřívětivý web bez vhodné navigace
  • Kupované odkazy, výměna odkazů, patičkové sidewide odkazy
  • Vykreslení obsahu pomocí javascriptu neviditelného pro vyhledávač
  • Skrytý obsah, neviditelný obsah pro uživatele
  • Web se zakázaným obsahem, nebo s přemírou reklamy a vyskakovacích oken
  • Anonymní web bez zjevné autority a návaznosti na konkrétní lidi
  • Příliš mnoho grafiky a minimum textu pro pochopení obsahu webu
  • Špatná práce s klíčovými slovy, které nikdo nehledá
  • Nelogická struktura stránek bez interních navigačních odkazů
  • Nejasnost, jaký je účel a cíl webu, nulová strategie

 

A mnoho dalších..

 

Jak SEO vyhodnocovat?

Na to existuje několik různých pohledů. Pokud bychom se zaměřili čistě na SEO, tak lze vyhodnocovat následující:

  • Pozice
  • Organic návštěvnost
  • Konverze
  • Poptávky/prodeje
  • Návratnost investice

Pojďme se podívat na jednotlivé metriky.

Pozice

Soustředit se jen na několik klíčových slov a sledovat jejich umístění může být krátkozraké.

Jednak např. u e-shopu nebudete nikdy sledovat jen několik hledaných slov, ale naopak mnoho různých souvisejících slov, kterých může být stovky až tisíce podle velikosti e-shopu.

Za druhé daná pozice vám ještě nezaručuje, že u vás někdo objedná službu.

Příklad: Pracoval jsem pro klienta, kterého jsem dostal na první stránku u klíčového slova zásadního pro jeho obor. Přesto však nechodily žádné poptávky.

Důvodem byla příliš drahá služba a její obtížná srozumitelnost. Přesto i zde SEO dávalo smysl. Ale pouze jako první krok, na další kroky bylo potřeba již více řešit aktivní obchodní strategii.

Z jiného úhlu pohledu mohu však vyhodnocování pozic i doporučit. Je to vlastně nejlépe viditelný metrika, na kterou může mít SEO odborník přímý vliv a někde skutečně dává smysl.

Klasicky u oborů, kde být vidět na určitě klíčové slovo, znamená získat důležité zakázky.

 

Organic SEO návštěvnost

Zvyšování organic návštěvnosti může mít smysl, ale ne vždy.

Zažil jsem případy, kdy se dařilo výrazně zvýšit organickou návštěvnost e-shopu a na tržby to nemělo větší vliv. Lidé na web přišli, ale nenakoupili (z různých důvodů).

Naopak jak jsem zmínil výše, tak počet návštěv nemusí vždy hrát roli. Máte některé málo hledané výrazy, minimum návštěvnosti, a přesto z toho může být hodně poptávek.

Zažil jsem to u svého původního SEO webu, kde jsem měl pouze minimální návštěvnost a poptávky jsem skoro nestíhal se svou kapacitou jednoho člověka.

 

Konverze

Konverze sice můžete vyhodnocovat, ale moc vám to neřekne. Můžete mít 5 návštěv měsíčně s 5 objednávkami, konverze pak bude 100 %.

Pokud budete mít návštěv 5 000 a 5 objednávek, vaše konverze bude pouze 0,001 %.

Co si z toho vzít? Vždy záleží na oboru, situaci a konkurenci. A velká návštěvnost vám ještě nemusí zajistit více poptávek. Není zde přímá úměra.

A dalším aspektem je to, že mnoho konverzí se vám schová v nákupním cyklu. Proto je dobré případně i sledovat asistované konverze.

Poptávky/prodeje

Vždy je dobré sledovat poptávky. Pokud vám nechodí poptávky a máte komerční web, tak je určitě něco špatně. Pokud se zobrazuje na hledaná klíčová slova důležitá pro váš obor a nemáte poptávky, tak je taky něco špatně.

Zamyslete se, zda máte uživatelsky přívětivý web, dobrou službu/produkt za přijatelnou cenu a vyhovující dostupnost. Pokud nejste konkurenční, zamyslete se nad tím, jak se odlišit a nabídnout něco nad rámec služby.

Já osobně např. u B2B služeb vyhodnocuji několik klíčových zásadních pozic a počet poptávek za dané období. Je potřeba si uvědomit, že můžete pokrývat třeba 80 % výrazů, ale jen několik málo vám přináší nejvíce poptávek.

Pak je na zamyšlení, jestli více nepodpořit tyto dané výrazy a ostatní tolik neřešit.

Ať tak či onak, zásadní jsou pro vás poptávky. Určitě je dobré řešit mikrokonverze, ale musí to vézt k tomu konečnému cíli a tím je získat klienta/zákazníka.

 

Návratnost investice v SEO

Investice do SEO se vám musí vrátit a vyplatit.

Na začátku to možná vypadá jako hodně investic, protože z počátku je nejvíce práce. Ale časem by mělo být vidět, že investice je čím dál menší a návratnost čím dál větší.

Jak zhodnotit návratnost?

Doporučuji si nejprve dát nějaké jednotlivé cíle. Např. 3 měsíce, 6 měsíců a 1 rok. Za 3 měsíce by měly být vidět první výsledky v podobě pozic.

Za 6 měsíců by měla být vidět většina průměrně konkurenčních výrazů a zvýšená návštěvnost organic (pokud jsou slova dost hledaná).

Za 1 rok by mělo být snadno spočitatelné, jaká byla vaše investice, jaké byly tržby a návratnost.

Samozřejmě to může být i úplně jinak. Jednomu klientovi jsem udělal jednouchou optimalizaci a za měsíc byl již na daných pozicích. Poté získal první poptávky a investice byla hned zpátky (i s výdělkem).

 

Jak probíhá SEO v praxi?

Zde je obecný postup, jak bych postupoval v běžném případě.

Poznání Vás jako klienta

Obvykle to začíná tím, že mi pošlete poptávku. Někdy je stručná a je potřeba se na hodně věcí doptat. Jindy je obsáhlejší a je jenom potřeba doladit detaily.

Mě obvykle stačí jen url webu a základní popis toho, čeho chcete dosáhnout a do kdy. Ale pokud mi popíšete celý backgroud a sdělíte i představu o investici, tak to ušetří mnoho následného času.

Pokud tedy nemám dost informací, tak se s vámi domluvím na následném online callu, nebo telefonátu.

Tam se vás zeptám na několik základních otázek (pokud už nezazněly v poptávce):

  • Jaké je url vašeho webu (pokud máte)
  • Co nabízíte a jaká je vaše konkurenční výhoda
  • Jaká je historie SEO webu (zda se už něco dělalo a s jakým výsledkem)
  • Zda máte někoho na správu webu, někoho na tvorbu obsahu, nebo nějakou agenturu
  • Jestli se chystají nějaké změny webu a kdy
  • Jaká je vaše představa spolupráce a v jakém časovém rámci
  • Jaká je vše představa investice do SEO
  • Kdy chcete začít spolupráci
  • Zda poptáváte i jiné subjekty a v jaké fázi to případně je

Zaslání SEO nabídky

Pokud mám všechny informace, tak vám zašlu rozsah prací a cenovou nabídku.

Dříve jsem dělal velmi propracované několikastránkové nabídky v pdf, ale už jsem od toho upustil. Nechci se s jiným freelancerem či agenturou porovnávat cenou, ani grafickým vizuálem.

Nejjednodušší je na rovinu a stručně napsat do e-mailu, co nabízím a kolik to bude stát.

Žádná vata kolem není už příliš podstatná 🙂

 

Trochu té formality

Již před lety jsem přistoupil k té praxi, že nejprve požádám klienta o zaplacení 50 % zálohy a teprve poté se pustím do díla. Mám tak určitou jistotu, že má práce bude zaplacena včas a nemusí se tedy na nic dalšího čekat.

Pokud se nejedná o nějakou dlouhodobou spolupráci většího rozsahu, tak netrvám na žádné smlouvě.

Jakmile je práce dokončena, domluvím si s vámi konzultaci a společně projdeme všechny body dané analýzy či strategie. Poté klienta poprosím o doplacení zbylé částky.

 

Domluvení postupu a akční kroky

Následně navrhnu konkrétní akční kroky a pustíme se do práce.

Z analýzy či strategie obvykle vykrystalizují konkrétní kroky, které je potřeba udělat. Pokud se jedná o technické změny, připravím vám postup doporučení a následně řešíme implementaci.

V případě obsahových změn navrhnu publikační plán a následně začnu zpracovávat samotný obsah.

 

Obsahová SEO strategie

Pokud máme vyřešenou technickou stránku (nebo již řešíme), mohu se pustit do zpracování a následné realizace obsahového plánu. Cílem je zpracovat:

  • Analýzu klíčových slov
  • Publikační plán
  • Nastavit analytické nástroje pro měření úspěšnosti
  • Vytvořit dané články dle klíčových slov
  • Průběžně vyhodnocovat

Poté již publikujeme jednotlivé články a následně měříme, jaký to mělo efekt na zobrazení webu ve vyhledávači. V případě hodně odborného obsahu je potřeba přímá konzultace, kde nasbírám dostatek potřebných informací.

Cílem strategie je zobrazovat se na klíčová slova, zvýšit organic návštěvnost a získat nové poptávky. V konečném důsledku pak spočítáme návratnost investice a vyhodnotíme, zda dává smysl dlouhodobá oboustranně výhodná spolupráce.

 

Rozdíl SEO u B2B a B2C

Jaký je rozdíl, pokud prodáváte v B2B (business to business) vs B2C (business to customers) pro SEO?

V SEO to zas zásadní rozdíl není. Rozdíl může být v tom, pokud jste e-shop (většinou B2C), který má hodně produktů a děláte na hodně konkurenčním prostředí oproti nějaké specifické službě (B2B), která není tak konkurenční a bude se jednat o několik klíčových frází.

U toho B2C e-shopu budeme více řešit technickou stránku, duplicity, počet produktů, prolinkování, atd. Určitě bude potřeba pořádný SEO audit a pravděpodobně bude potřeba nějaký typ linkbuildingu.

U uvedeného případu B2B služby se spíše zaměříme jen na základní SEO checklist, nalezení vhodných slov a poté několik vhodných článků na blog. Nebude zřejmě potřeba ani linkbuilding a budeme se více soustředit na obsahovou stránku.

Určitě jsou i případy, kde výše zmíněné příklady nebudou platit, nebo případně může nastat i určitá kombinace B2B/B2C. Pak je potřeba rozhodnout individuálně a ušít vám strategii na míru.

 

Jak dělat linkbuilding správně

Linkbuilding dělám už více než 11 let. Jsem si vědom toho, že jsem v minulosti nedělal ten 100 % white hat SEO linkbuilding dle Google. Ale je potřeba říci, že dříve to fungovalo, bez ohledu na to, co říkal Google (bylo to tehdy spíše jeho zbožné přání).

Dnes je však situace jiná a je potřeba tomu přizpůsobit i strategii.

Neměl jsem bohužel vždy možnost experimentovat na klientských projektech a po pravdě bych to možná ani zkoušet nechtěl. Ale měl jsem možnost si hodně věcí vyzkoušet na svých vlastních webech, i na svém vedlejším byznysu.

Tehdy jsem se rozhodl, že nebudu odkazy kupovat a nebudu je ani s nikým vyměňovat.

Místo toho jsem buď tvořil natolik zajímavý a unikátní obsah, že se dokonce dostal i do bakalářských a disertačních prací studentů.

Nebo jsem záměrně oslovoval různá tematická média a nalákal jsem je, že by o nás měli napsat článek.

Díky tomu jsme získali mnoho kvalitních odkazů pro SEO a ještě se zviditelnili v médiích.

Ale samozřejmě to nelze dělat vždycky. Musíte mít co nabídnout a být zajímavý pro širokou veřejnost. Ale někdy to není ani tolik o unikátnosti produktu, jako spíše o přístupu a o tzv. mediálním myšlení.

Někdy zkrátka je potřeba se zamyslet nad tím, jaké jsou trendy a zda se na nich nemůžete nějak svézt. A taky nečekejte, že se vám někdo ozve sám.

Je potřeba o sobě dát vědět. Na internetu je tisíce různých zpráv denně a ani novinář nemá přehled o všech nápadech, co kolem vznikají.

Příklady z praxe:

Když jsem v Praze otevíral komunitní dílnu s 3D tiskárnami, tak jsem počítal s tím, že žádná taková moderní dílna tehdy v Praze nebyla a mohl jsem tedy oslovit vybrané novináře, aby nás navštívili.

Pokud bychom nebyli první, těžko by je to vůbec zaujalo.

Když jsem o pár let později otevřel i zakázkovou výrobou bronzových odlitků na zakázku, tak jsem opět vymyslel něco, co nebylo běžné. Sléváren bylo v ČR několik a všechny byly mnohem větší a významnější, než ta naše. Ale žádná tehdy nepoužívala k výrobě 3D modelování a 3D tisk. Tak jsem pozval novináře a hned z toho vznikl zajímavý článek.

SEO tip: linkbuilding jako PR

Posledním případem je dřevostavba, kterou jsem postavil na naší zahradě. Stačilo napsat do magazínu dřevostavitele a náš obsah je natolik zaujal, že o nás napsali dokonce hned 10 článků, nejen na téma dřevostaveb.

seo praxe: PR článek

 

Kde čerpat více info o SEO

Podívejte se na další zdroje o SEO a načerpejte hlubší znalosti problematiky.

Oficiální zdroje

Videa o SEO

SEO pro začátečníky:

SEO 2023

 

SEO WordPress

 

Praktický SEO seriál

Podívejte se na SEO seriál, kde ukazuji na vlastním webu, jak celkově zlepšit SEO. Praktické návody a tipy z praxe.

SEO tip 1) Technická stránka
SEO tip 2) Responsivní design
SEO tip 3) Rychlost načítání
SEO tip 4) Interní prolinkování
SEO tip 5) Kvalitní obsah
SEO tip 6) E-E-A-T
SEO tip 7) Linkbuilding
SEO tip 8) Klíčová slova
SEO tip 9) Videa
SEO tip 10) Obrázky
SEO tip 11) Webové příběhy
SEO tip 12) Google Discovery

SEO rady z praxe

Obsah článku

Líbí se Vám obsah?

Odebírejte Newsletter, ať vám nic neunikne.

Odebírejte novinky ze světa AI

Chcete-li se přihlásit k odběru tohoto blogu a dostávat upozornění na nové příspěvky e-mailem, zadejte svou e-mailovou adresu.

Sledujte mě na sítích.

Odběr novinek AI

Odebírejte novinky ze světa AI

Chcete-li se přihlásit k odběru tohoto blogu a dostávat upozornění na nové příspěvky e-mailem, zadejte svou e-mailovou adresu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Podobné články