SEO tip 7) Jak dělám Linkbuilding – 33 tipů

Jak dělám linkbuilding - 33 tipů

V následujícím SEO seriálu postupně procházím jednotlivé aspekty SEO a dávám tipy, jak zlepšit viditelnost a nalezitelnost vašeho webu ve vyhledávačích.

V tomto dílu vám prozradím konkrétní tipy, jak dělám linkbuilding.


Máte zájem o službu SEO – optimalizace webu?

Neváhejte mě kontaktovat.


V minulém díle (jak zlepšit E-E-A-T) jsme již nakousli možnosti, jak zvýšit svoji autoritu a jedna z těchto možností právě zahrnovala budování silného odkazového portfolia.

Co je to linkbuilding

Linkbuilding je získávání externích odkazů, které vedou na váš web. Jsou to techniky, jak zvýšit hodnotu vašeho webu a jak získat doporučení vašeho webu (brandu) v podobě viditelného odkazu.

Brandbuilding

Dalším levelem je tzv. brandbuilding, kdy nebudujete odkazy primárně kvůli SEO, ale hlavně kvůli zviditelnění a zlepšení vaší osobní nebo firemní značky.

Tento linkbuilding tedy nedělám primárně kvůli SEO, ale kvůli budování určité značky.

Ostatně jednou už jsem si vybudoval povědomí se svým webem danielg.cz a v současné době chci to samé (ale více zaměřené na brand) vybudovat se svým jménem a webem Dangottwald.

Nyní si řekneme konkrétní tipy na zlepšení odkazového portfolia pomocí linkbuildingu.

Tipy na linkbuilding

Nejprve je dobré upozornit na to, že většina doporučovaných metod linkbuildingu se dá udělat dobře, ale stejně tak se dá i hodně pokazit.

Není tedy ani tolik důležité, kolik odkazů na váš web vede, ale jak kvalitní odkazy to jsou.

Nikdy nedělejte odkazy jen kvůli SEO – obrátí se to proti vám.

V lepším případě takový odkaz bude Google ignorovat. Ovšem v horším případě (pokud uvidí nějaký systematický vzor) vás může penalizovat.

Zde je seznam několika tipů, jak získat kvalitní odkazy zdarma:

  1. Využijte své weby (nebo weby kamarádů)
  2. Relevantní komentáře
  3. Kvalitní katalogy a lokální adresáře
  4. Vyjádření odborníka
  5. Crowdfunding
  6. Charitativní stránky
  7. E-mail podpisy
  8. Pište na aktuální hledaná témata praktické návody
  9. Offline marketing
  10. Stránky otázek a odpovědí
  11. Opravte nefunkční odkazy
  12. Rozhovory
  13. Recenze služeb
  14. Nabídka služeb za referenci
  15. Kopírujte konkurenci
  16. Vyhledání brandu
  17. Guestposting
  18. Videa
  19. Rozjeďte vedlejší projekty
  20. Podcast
  21. Komentujte na Linkedin
  22. Odpovídejte na FB skupinách
  23. Udělejte seznam užitečných tipů
  24. Vyvracejte mýty
  25. Vytvořte odborný slovník
  26. Rozhovor s odborníkem
  27. Tvorba bezplatných online nástrojů
  28. Komunikujte s komentátory
  29. Kupujte staré domény
  30. Buďte kontroverzní
  31. Tvořte případové studie
  32. Stránka na Wikipedii
  33. Obsah pro Univerzity

Jednotlivé tipy následně vysvětluji v článku níže + příklady z mé praxe.

Konkrétní linkbuilding tipy v praxi

Rozhodl jsem se vyzkoušet rovnou některé tipy v praxi na jednom ze svých webů. Samozřejmě ne všechny techniky jdou tak snadno a rychle.

Zaměřím se proto především na ty, kde je zapotřebí co nejmenšího úsilí s co nejlepším výsledkem.

Stávající výsledek odkazy

Nejprve se však podívejme na stávající stav mého nového webu (nástroje Ahref) z pohledu analýzy linkového portfolia:

Závěry předběžné analýzy Ahrefs:

  • 17 referujících domén, 3,1 K backlinks
  • DR 11, UR 4,1
  • 77 keywords, 520 traffic
  • 78 url stránek – 200 OK
  • Malé množství kvalitních domén
  • Nízké skóre Domain Rating
  • Malé množství klíčových slov i trafficu
  • Poměrně malé množství pokrytých url adres

To vše je samozřejmě dané tím, že se jedná o nový web (založen před rokem, obsah buduji teprve měsíc), kde je potřeba vše vybudovat prakticky od nuly.

Praktické tipy na linkbuilding

Nyní již ke konkrétních technikám linkbuildingu a příklad mého webu.

Využijte své weby

Občas je dobré se někomu připomenout, případně dát vědět a někdy si i můžete vyjít vstříc odkazováním na své weby.

Jen úplně nedoporučuji odkazovat na sebe přímo. Pokud máte více webů, můžete odkazovat nepřímo.

Zde jsem například využil možnosti toho, že se s kolegy z oboru známe a zároveň píšeme otevřené reporty o tom, co se stalo v minulém roce a co plánujeme na další:

Relevantní komentáře

Pokud je můj komentář přínosný, rád nějaký napíšu na relevantní web.

Ovšem nedělejte to primárně kvůli SEO, ale raději kvůli budování brandu a s tím, že můžete komentářem nějak doplnit či rozšířit obsah.

Proto nepište takové ty obecné komentáře typu: „díky za článek, je to super.“ Buďte konkrétní 🙂

Kvalitní katalogy a lokální adresáře

Katalogy volte podle svého oboru. V tom mém jsou to např. tyto:

A případně další oborové katalogy, které reálně lidé používají pro nalezení daných odborníků.

Jako velký přínos pro volnonožce vidím zápis v katalogu navolnenoze:

Zároveň je to i dobrý způsob, jak získat klienty přímo z katalogu (proto raději kvalitní a oborové katalogy).

Vyjádření odborníka

Pokud něčemu rozumíte a někdo vás osloví s tím, že by byl rád za váš komentář, tak s tím určitě neváhejte. A nezapomeňte dohlédnout na to, aby tam byl i odkaz na váš web.

Pokud nejste mediálně známá osobnost v oboru, budete to mít trochu těžší. Přesto to lze, i když občas to vyžaduje investici vašeho času.

Já jsem například takto dobrovolně oslovil web Neviditelnypes a vytvořil jsem pro ně mediální analýzu dřívějšího úspěchu AB v politice. Byl to takový můj koníček, tak proč to někde nezveřejnit. Analýza měla velké ohlasy (pozitivní i negativní).

Jinde jsem se zase vyjádřil ohledně generace Alpha (mimochodem tento požadavek přišel sám a to díky profilu Navolnenoze).

Crowdfunding

Můžete rozjet financování projektu pomocí kampaně na jedné z crowdfundingových stránek a ještě tím získat odkaz z kvalitní domény.

My jsme takto například sháněli CNC do naší dílny. Sice neúspěšně, ale odkaz z toho byl 🙂

Charitativní stránky

Některé charity umožňují zobrazit seznam dárců a někdy i včetně odkazu.

Zatím jsem nezkoušel, ale pokud chcete někoho obdarovat, tak jako bonus můžete získat odkaz na váš web a zase tak podpořit svůj brand.

E-mail podpisy

Není to sice přímo odkaz, který by zlepšoval SEO webu, ale je to určitá součást brandingu.

Nezapomínejte mít v podpisu mailu odkaz na váš web. Pokud často odepisujete na maily, rozšiřujete tím vlastně i propagaci vašeho webu.

A občas se i stane, že si vašich služeb všimne někdo, kdo s vámi řešil úplně jiné téma a shodou okolností by se mu mohly hodit vaše služby.

Pište na aktuální hledaná témata

Je dobré sledovat trendy a občas napsat něco, kde víte, že dané téma má potenciál velké hledanosti a tudíž i návštěvnosti. U nových témat je navíc ta výhoda, že zde ještě není konkurence tak ustálená.

U některých témat budete asi trochu bojovat se zpravodajskými severy, ale vždy záleží na situaci.

Někde Bude Google upřednostňovat zpravodajství, jinde zase přímé zkušenosti (viz minulý článek o E-E-A-T).

Mě například hodně zajímal nový model Chat GPT 4, a proto jsem sepsal rovnou souhrnný článek, který se záhy umístil na první stránce vyhledávače.

Offline marketing

Svůj brand můžete šířit i offline. Ostatně dříve to ani jinak nešlo 🙂

Nezapomínejte tedy na vizitky, bannery, tematické oblečení, QR kódy, polep na auto, reklamní předměty, atd. Zároveň taky můžete velmi rychle zjistit, jak moc svému brandu věříte vy a zejména to, jak vašemu brandu věří vaši zaměstnanci či spolupracovníci.

Poznáte to tak, že se daný člověk nestydí např. nosit tričko s brandem, ale naopak je na to hrdý a bere to jako jakousi součást stylu.

Pokud se za svůj brand stydíte, pak něco děláte špatně.

Přiznám se, že tričko s brandem Dangottwald zatím nenosím :), ale mám již mnoho offline materiálů dílny FutLab, nebo svého domácího mikropivovaru SEDIVOUS. Nevím, zda to někdy něčemu pomohlo, ale určitě je to součást celkové mozaiky.

Stránky otázek a odpovědí

V zahraničí je to např. Quora, u nás jsem narazil na odpovedi.cz.

Můžete otázky pokládat, nebo i odpovídat. Pokud otázku dobře položíte, je možné i vložit vhodný odkaz.

Doporučuji nejprve být nějakou dobu aktivní, poskytovat smysluplné odpovědi (zdarma) a stát se součástí komunity (vybudovat si důvěru), než tam začnete vkládat nějaké odkazy na svůj web.

Komunity jsou obvykle velmi nepřátelské na odpovědi za účelem reklamy 🙂 Zvlášť když jste nováček a první svůj příspěvek hned posíláte s odkazem.

Můžete zkusit i forum OpenAI. Mě konkrétně zajímalo chatGPT a linkbuilding:

Nefunkční odkazy

Můžete odhalit nefunkční odkazy, které na váš web vedou, kontaktovat vlastníka a tyto odkazy obnovit. Nefunkční odkazy obvykle vznikají tak, že buď nějaký obsah smažete na svém webu, nebo vlastník webu omylem napíše překlep v url.

Nefunkční odkazy zjistíte pomocí nástrojů: Ahrefs, Semrush nebo Marketingminer.

Rozhovory

Pokud máte možnost, dávejte ostatním médiím či kolegům rozhovory. Pokud to není automatické, nezapomeňte požádat i o přidání odkazu na váš web.

Takto jsem byl například osloven agenturou, abych se vyjádřil (jako jeden ze SEO odborníků):

Recenze služeb

Každý z nás si kupuje nějaké zboží a vždy je možné napsat recenzi na svůj web.

Samozřejmě asi nedává moc smysl psát recenzi osobní koloběžky na firemní web o IT službách. Ale pokud to alespoň trochu souvisí s vaší službou, můžete napsat osobní recenzi.

Jako SEO specialista bych např. mohl napsat recenzi na nějaký SEO nástroj.

Případně aktuálně mám v plánu napsat komplexnější seriál na téma využití AI nástrojů (chatGPT, Midjourney) ve své marketingové praxi.

Zajímavý však může být i pohled freelancera na použití produktů, které mu usnadňují práci (chytré hodinky, elektro kolo, atd.).

Pokud bude recenze zajímavá a přínosná, může na vás odkazovat samotný e-shop, či prodejce daných produktů. Případně další uživatelé a agregátory recenzí.

Nabídka služeb za referenci

Nabídněte své služby zdarma a výměnou za to chtějte referenci a odkaz z webu vašeho klienta.

Tato metoda asi nebude vhodná, pokud nestíháte svou vlastní placenou práci. Ale pokud jste na začátku a nemáte moc referencí, tak je to ideální příležitost.

Já sice na začátku nejsem, ale rozhodl jsem se, že bych si rád vytvořil novou případovou studii, kde nebudu vázán nějakým NDA.

Proto jsem oslovil svého kamaráda (freelancera v oboru zakázkových dveří) a nabídl mu, že mu vytvořím i realizuji marketingovou strategii pro menší firmy a freelancery (SEO + PPC). Výměnou za data, referenci a odkaz z jeho webu.

Kopírujte konkurenci

Pokud chcete vědět, proč daný konkurent vyjíždí na určité klíčové slovo, pak není nic jednoduššího, než se podívat na analýzu jeho odkazového profilu. Jsou k tomu však potřeba některé pokročilejší nástroje a ne všechny jsou zdarma.

Zajímavou alternativou může být např. slovenský nástroj Mangools, který jsem i vyzkoušel:

Projděte si odkazy a zvažte, zda na dané weby nemůžete umístit i svůj odkaz. Případně se nedívejte na přímou konkurenci, ale nepřímou (přece jen nechcete mít stejné odkazy jako konkurence).

Vyhledání brandu

Doporučuju sledovat svůj vlastní brand a případně si ho i občas vygooglit.

Někdy se stane, že o vás někdo mluví a neuvede tam odkaz. Není nic jednoduššího, než na daný web napsat a poprosit o doplnění odkazu. Ne vždy vám někdo odpoví pozitivně, ale za zkoušku to stojí.

Takto jsem například našel svůj starý profil školitele a mohl tam aktualizovat údaje a doplnit nové odkazy:

Guestposting

Pokud máte možnost, určitě neváhejte publikovat i na jiných platformách.

Sice je náročné psát více unikátních textů na různá témata, ale nikde není psáno, že musíte všude psát stejnou formou a ve stejném rozsahu.

Ideální je držet si jednu platformu (váš blog), kde budete psát obsáhleji a poté mít i více platforem, kde budete zase publikovat jiná témata, případně obdobné téma z jiného úhlu pohledu.

Zajímavou možností je v poslední době Seznam Médium. Je to autoritativní doména a pokud se vám zadaří, tak můžete oslovit obrovské množství lidí (prostřednictvím Seznam feedu).

Mimochodem, tento můj první článek na Seznamu hned zařadili na hlavní stránku 🙂

Videa

Pokud umíte dělat videa, máte další skvělý zdroj odkazů.

Stačí video nahrát na některou z video platforem (YouTube, Vimeo) a do popisku přidat i odkazy. Samozřejmě platí, že jedno video vás nespasí.

Na video platformách je potřeba publikovat pravidelně a budovat si základnu fanoušků.

My jsme s mojí ženou takto začali tvořit videa o vaření piva.

Možná časem i budu tvořit videa čistě ohledně marketingu.

Rozjeďte vedlejší projekty

Mít více projektů je výhoda i prokletí zároveň.

Stihnout všechny projekty je náročné. Výhodou však může být to, že máte možnost všechny projekty krásně propojit a vzájemně na ně odkazovat.

Mé vedlejší projekty jsou domácí mikropivovar, soběstačná zahrada Myminifarm a několik dalších.

Neváhejte a propojte své projekty pomocí odkazů.

Podcast

Děláte podcast? Nezapomeňte uvést všude odkazy na váš web, ideálně i v samotném zvukovém záznamu.

Osobní zkušenost s tvorbou podcastu zatím nemám, ale chystáme se na povídání o vaření piva.

Komentujte na LinkedIn

LinkedIn je ideálně platforma pro navázání případné spolupráce.

Sledujte vaše potenciální zákazníky a komentujte (smysluplně, bez reklamy) jejich příspěvky.

Na svůj profil si nezapomeňte dát odkaz na váš web.

Odpovídejte na FB skupinách

Zdá se to jako ztráta času, ale i na některých FB skupinách můžete potkat vaše potenciální zákazníky.

Stačí dávat pozor a být ve střehu s vhodnou odpovědí.

Občas se zadaří a nemusíte ani vymýšlet chytrou odpověď, stačí odpovědět na zájem:

Udělejte seznam užitečných tipů

Vytvořte seznam užitečných tipů, nástrojů, produktů, atd.

Pokud bude dostatečně užitečný a žádaný, uživatelé na něj rádi odkážou sami.

Doufám, že i tento článek plný tipů na linkbuilding bude užitečný pro každého, kdo chce zviditelnit svůj web 🙂

Vyvracejte mýty

Jsou ve vašem oboru nějaké nepravdivé mýty?

Napravte to a sepište váš pohled na problematiku. Můžete edukovat trh i získat potenciální odkazy za přínosný obsah.

Takto jsem např. ukazoval nejznámější SEO faktory a mýty.

Vytvořte odborný slovník

V každém oboru existují nějaké odborné výrazy.

Pokud chcete váš obor více přiblížit laické veřejnosti a zároveň rozšířit obsah na blogu, můžete sepsat slovník odborných pojmů.

Pokud si dáte hodně práce, uživatelé to ocení a vaši zákazníci také.

Rozhovor s odborníkem

Pokud nedělá nikdo rozhovor s vámi, můžete i sami takový rozhovor vytvořit a oslovit různé odborníky pro vyjádření (většinou neodmítnou, kvůli vlastnímu PR se nenechají předběhnout konkurencí).

Sám jsem vytvořil několik rozhovorů s kolegy.

Tvorba bezplatných online nástrojů

Zkuste vytvořit užitečný nástroj, který někomu pomůže.

Mohou to být různé kalkulačky, počítadla, šablony, analyzátory, atd.

Nedávno jsem např. narazil na online kalkulačku odhadu ceny nemovitosti:

Komunikujte s komentátory

Komentují vám uživatelé příspěvky, ať už na blogu, nebo na sociálních sítích?

Odpovídejte na dotazy a někdy se z toho může rozvinout i spolupráce.

Nepodceňujte sílu aktivní a zdvořilé prozákaznické komunikace.

Kupujte staré domény

Sledujte trh s doménami a pokud se tam objeví nějaká zajímavá, kupte ji.

Ideálně s dobrým linkovým profilem, můžete ji koupit, předělat a odkázat na vás obsah.

Zatím jsem tuto taktiku nezkoušel, nicméně určitě je to poměrně dobrá příležitost, kterou v budoucnu otestuji.

Buďte kontroverzní

Je vám blízký trochu kontroverzní styl?

Pak si určitě užijete tuto metodu linkbuildingu. Jen to nesmíte přehnat. Ne vždy je špatná reklama tak efektivní 🙂

Osobně doporučuji trochu provokovat (v rámci slušnosti) – budete mít větší dosah na sítích. Stinnou stránkou je někdy až nechtěná pozornost lidí, kteří se vašimi zákazníky rozhodně nestanou.

Ale to už je na vaší povaze, zda si v tom libujete, nebo naopak trpíte.

Zajímavý styl marketingu má např. Jan Kočář (jedni ho hejtují v komentářích, jiní u něj nakupují), který prodává módní oblečení a tvoří k tomu lehce provokativní příspěvky na LinkedIn.

Případová studie

Napište případovou studii, která ukáže opravdu úspěšnou kampaň či projekt.

Může se stát, že vás pozvou ji někam odprezentovat, nebo že na ní budou odkazovat jiné autoritativní weby.

Já jsem např. takto napsal případovku o budování naší dílny.

Stránka na Wikipedii

Pokud jste už dostatečně známí, můžete se pokusit vy (nebo někdo jiný) napsat stránku na Wikipedii.

Pokud vím, tak u nás má ze SEO odborníků stránku na Wiki pouze Marek Prokop.

Obsah pro Univerzity

Piště tak dobrý a odborný obsah, aby byl citován studenty do různých odborných prací.

Mně už se to několikrát povedlo, ani to nebyl záměr 🙂

V příštím díle

Více o tom, jak na klíčová slova.

Pokud se vám obsah líbil, budu rád za sdílení, nebo komentář.

Jednotlivé díly seriálu

SEO tip 1) Technická stránka
SEO tip 2) Responsivní design
SEO tip 3) Rychlost načítání
SEO tip 4) Interní prolinkování
SEO tip 5) Kvalitní obsah
SEO tip 6) E-E-A-T
SEO tip 7) Jak na linkbuilding
SEO tip 8) Klíčová slova
SEO tip 9) Videa
SEO tip 10) Obrázky
SEO tip 11) Webové příběhy
SEO tip 12) Google Discovery

Napadají vás další tipy na linkbuilding a brandbuilding v praxi?

Napište mi do komentáře.

Obsah článku

Líbí se Vám obsah?

Odebírejte Newsletter, ať vám nic neunikne.

Odebírejte novinky ze světa AI

Chcete-li se přihlásit k odběru tohoto blogu a dostávat upozornění na nové příspěvky e-mailem, zadejte svou e-mailovou adresu.

Sledujte mě na sítích.

Odběr novinek AI

Odebírejte novinky ze světa AI

Chcete-li se přihlásit k odběru tohoto blogu a dostávat upozornění na nové příspěvky e-mailem, zadejte svou e-mailovou adresu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Podobné články