V následujícím SEO seriálu postupně procházím jednotlivé aspekty SEO a dávám tipy, jak zlepšit viditelnost a nalezitelnost vašeho webu ve vyhledávačích.
V tomto dílu si řekneme konkrétní tipy, jak zlepšit interní prolinkování webu.
Máte zájem o službu SEO – optimalizace webu?
Neváhejte mně kontaktovat.
Jaká je teorie linkování
Co říká o prolinkování konkrétně Google?
„O odkazování můžete obvykle uvažovat ve smyslu odkazování na externí webové stránky, ale věnování větší pozornosti kotvícímu textu použitému pro interní odkazy může lidem i Googlu pomoci snadněji porozumět vašemu webu a najít další stránky na vašem webu. Každá stránka, na které vám záleží, by měla mít odkaz alespoň z jedné další stránky vašeho webu. Přemýšlejte o tom, jaké další zdroje na vašem webu by mohly čtenářům pomoci porozumět dané stránce na vašem webu, a odkazujte na tyto stránky v kontextu.“
Google tedy vlastně říká, že díky interním odkazům snadněji porozumí vašemu obsahu a může nalézt další související stránky.
Zároveň díky tomu může i poznat, které stránky jsou pro váš web nejdůležitější (odkazujete na ně nejčastěji) a přiřadit jim větší prioritu.
Co se dále doporučuje
- Aktualizovat, nebo odstranit nefunkční odkazy
- Optimalizovat anchor texty (viditelné texty odkazů)
- Sledujte počet interních odkazů na jednotlivé stránky
- Drobečková navigace
- Odkazujte na související obsah
Praktická část prolinkování
Nyní si ukážeme jednotlivé doporučení na praktickém příkladu mého webu.
Aktualizovat, nebo odstranit nefunkční odkazy
Zastaralé odkazy najdete např. pomocí nástroje od Ahrefs.
Našel jsem pouze jedno upozornění na nefunkční odkaz, který zřejmě odkazoval na nefunkční Twitter účet. Ale po prokliku jsem zjistil, že účet je již funkční a nemusím tedy nic opravovat.
Optimalizovat anchor texty
Můžete opět použít nástroj Ahrefs a zaměřit se na: backlink profile – Anchors (tam jsou externí anchors). Interní poté najdete v záložce Internal backlinks.
Na co se zaměřit?
- Vyhnout se příliš obecnému textu (zde, tady, více info, atd.)
- Přesný popis, co na stránce návštěvník najde
- Zahrnutí hledaných klíčových slov
- Texty odkazů (anchor) by neměly být duplicitní, pokud odkazujeme na různé stránky
Sám u sebe vidím, že mám jisté mezery a je potřeba se příště více soustředit, zda anchor texty přesně vystihují obsah dané stránky, na kterou odkazuji.
Sledujte počet interních odkazů
Interní odkazy najdete v nástroje Google Search (záložka odkazy).
Zde vidím, že nejvíce interních odkazů vede Zásady cookies a následně pak na některé hlavní stránky webu.
Když jsem klikl na odkaz, tak jsem zjistil, že se jednalo o prázdnou url bez obsahu.
Z kódu jsem následně zjistil, že se jedná o stránku, která je součástí pluginu complianz a je implementovaná v kódu, takže se zobrazuje odkaz na všech stránkách webu.
Plugin jsem musel dočasně pozastavit, protože mi rozhodil celý layout šablony blogu.
Ale v zásadě mi to nevadí, že na něj vede nejvíce interních odkazů.
Vyřešil jsem tak, že jsem vytvořil na stránku obsah a plugin vyřeším následně.
Zlepšení počtu interních odkazů
Mým cílem je, aby nejvíce odkazů vedlo na hlavní stránky, které chci zobrazovat ve vyhledávačích. Což mohu např. vyřešit tím, že odkaz přidám přímo do menu, jako jednu z hlavních služeb.
Drobečková navigace
Drobečkovou navigaci jsem na webu neměl. Stačilo tedy přejít do adminu šablony wordpressu a následně vložit drobečkovou navigaci. V mém případě bylo ještě potřeba nastavit v pluginu All in one SEO.
Podobný obsah
Pokud máte e-shop, můžete nabízet podobné produkty (je to důležité i pro UX).
Pokud píšete firemní blog, pak zase můžete nabízet podobný obsah článků. Způsoby řazení mohou být různé. Za mě ideální dle štítků nebo kategorií.
Zde jsem např. nastavil zobrazení podobných témat na blogu.
Tagy raději ne
Dříve jsem používal i tzv. tagy (klíčová slova) pro lepší prolinkování. Ale vzhledem k tomu, že to generovalo velké množství stránek, které Google následně vyřadil z indexu, tak jsem o této praktiky upustil.
Využívejte tagy pouze v případě, kdy to má nějakou přidanou hodnotu pro uživatele.
Unikátní obsah
Snažte se spíše tvořit unikátní přínosný obsah, místo generování mnoha stránek, které v podstatě jen recyklují stejný obsah. Zbytečně si tím zatěžujete crawler budget i snadnost procházení.
Toto byl krátký úvod do interního odkazování.
V příštím díle se podíváme na jedno z nejzásadnějších témat SEO a to je Kvalitní obsah.
Jednotlivé díly seriálu
SEO tip 1) Technická stránka
SEO tip 2) Responsivní design
SEO tip 3) Rychlost načítání
SEO tip 4) Interní prolinkování
SEO tip 5) Kvalitní obsah
SEO tip 6) E-E-A-T
SEO tip 7) Odkazové portfolio
SEO tip 8) Klíčová slova
SEO tip 9) Videa
SEO tip 10) Obrázky
SEO tip 11) Webové příběhy
SEO tip 12) Google Discovery